Lakko - 08.12.2022 klo 15.39

Hiihtokeskusalan työntekijät uhkaavat mennä lakkoon jouluna − hyvän tuloksen on näyttävä palkoissa

Palvelualojen ammattiliitto PAM antoi tänään hiihtokeskusalalle uuden lakkovaroituksen joulupyhien ajaksi.

Työnantajapuolen haluttomuus tulla vastaan hiihtokeskusalan palkkaratkaisussa on aiheuttamassa uuden työnseisauksen hiihtokeskusalalle. Alalla on tehty erittäin hyvää tulosta edelliskautena ja myös kuluva kausi näyttää erinomaiselta. Työnantajapuolen haluttomuus palkankorotuksiin kuohuttaa kenttää. Lakkojen on tarkoitus alkaa aatonaattona ja jatkua joulupäivään.

”Emme halua pilata kenenkään joulua, mutta emme näe muuta keinoa tässä tilanteessa. Totta kai toivon, ettei lakkoja lopulta tarvittaisi”, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen korostaa.

”Työnantajaliitto MaRalla on avaimet kädessä ratkaista asia, palkankorostusvaraa tällä alalla kyllä on. Alan työntekijät odottavat tilanteeseen pikaista ratkaisua”, Rönni-Sällinen jatkaa.

Hiihtokeskusala on ollut sopimuksettomassa tilanteessa marraskuun alusta saakka. Marraskuun 17. päivä PAM katkaisi työehtosopimusneuvottelut ja antoi lakkovaroituksen, koska neuvotteluissa ei edistytty. PAMin ja Maran tavoitteet olivat liian kaukana toisistaan, joten valtakunnansovittelijakaan ei katsonut voivansa antaa sovintoesitystä ja PAM toteutti rajatun työnseisauksen kuudessa hiihtokeskuksessa 1.-3.12.2022.

Seuraava työnseisaus ajoittuu jouluun. Työnseisaus alkaa perjantaina 23.12.2022 klo 00.01, ellei sopua synny ennen sitä. Lakko päättyy sunnuntaina 25.12. klo 24.00.

Lakko koskee seuraavia hiihtokeskuksia:

• Rukakeskus Oy (Rukan rinteet)
  • Pyhätunturi Oy (Pyhätunturin rinteet)
  • Oy Levi Ski Resort Ltd (Levin rinteet)
  • Huippupaikat Oy (Vuokatin ja Tahkon rinteet
  • Ylläs (Iso-Ylläs ja Ski Ylläs Oy)

Lisätietoa hiihtokeskusalan lakosta löytyy täältä.

Hiihtokeskusalan työehtosopimusta sovelletaan hiihtokeskusalalla toimivien yritysten palveluksessa oleviin työaikalain alaisiin toimihenkilöihin ja työntekijöihin, kuten mm. rinnetyöntekijöihin, lipunmyynti- ja välinevuokraamotyöntekijöihin, huoltotoimi- ja kenttähenkilöstöön sekä hiihdonopettajiin.

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme