30.03.2023 10:20

Kiinteistöpalvelualan alimmat palkat nousevat sopimuskauden aikana noin 130 eurolla

Kiinteistöpalvelualalle saatiin vaikeiden neuvottelujen päätteeksi ratkaisu myöhään keskiviikkoiltana.

Kiinteistöpalvelualan neuvottelutuloksen perusteella alimmassa palkkaluokassa työskentelevien siivoojien palkat nousevat sopimuskauden aikana 1809 eurosta 1938 euroon. Prosentteina tämä tarkoittaa kokonaisuudessaan noin 7,1 prosentin korotuksia.

”Siivoojista kolmeneljäsosaa kuuluu tähän alimpaan palkkaluokkaan ja alan työntekijöistä kokonaisuudessaan yli puolet. Ratkaisussa haettiin nimenomaan vaikutusta kaikkien pienempiin palkkoihin, kertoo PAMin sopimusasiantuntija Jarkko Viitanen.

Ensimmäisen sopimusvuoden palkankorotukset ovat 95 euroa ja toisen vuoden 1,8 prosenttia.

95 euron palkankorotukset näkyvät työntekijöiden palkkapusseissa keväällä jo 1.5. alkaen. Korotukset tulevat voimaan huomattavasti aiemmin kuin yleisen linjan mukaisesti muilla aloilla on sovittu. Jos neuvottelut olisivat venyneet huhtikuun puolelle, olisi korotusten ajankohta valunut väistämättä ainakin kesäkuulle.

95 euron palkankorotus näkyy jo toukokuun palkkapussissa.

”Tämä oli meille tärkeää, että palkankorotukset saatiin voimaan heti toukokuun alussa. Jos neuvottelut olisivat vielä venyneet, ei tähän olisi mitenkään päästy. Toukokuun 95 euron palkankorotus korvaa myös kertaerää, josta sopimuksessa ei erikseen sovittu”, summaa Viitanen.

Viitanen korostaa, että neuvotteluissa saatiin parempi tulos kuin sovintoesitys olisi ollut.

”Sovittelija oli tiukasti sitoutunut yleiseen linjaan. Onneksi pystyimme murtamaan tämän lasikaton ja saimme kaikkein pienipalkkaisimmille yleistä linjaa suuremmat korotukset. Lakoilla ja viimeisellä lakonuhalla oli suuri vaikutus, että saimme alimpiin palkkaluokkiin yleistä linjaa suuremmat korotukset”, Viitanen summaa.

Ala on kilpailuttanut itsensä hengiltä. Tämä ei ole kenenkään etu.

”Kustannusvaikutukset menivät työnantajilla, varsinkin siivousvaltaisissa yrityksissä, jo nyt äärirajoille. Valitettavasti ala on kilpailuttanut itseään hengiltä, mikä ei todellakaan ole työnantajan etu.”

”Alalla vallitsevaa työntekijäpulaa paikataan pitkällä tähtäimellä vain korkeammilla palkoilla,” Viitanen lopettaa.