Lakko - 17.03.2022 klo 09.36

Lakkoja ja lakonuhkia muilla aloilla

Kuulutko kunta- tai opetusalan lakon piiriin?

Kunta-alan lakko alkaa tiistaina 3.5. ja päättyy maanantaina 9.5. Lakko koskee kaikkia kunta-alan töitä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa, Oulussa, Rovaniemellä, Jyväskylässä, Turussa, Tampereella ja Kuopiossa. Lakon piiriin kuuluu mm. ja lastenhoitajia sekä muita JHL:n jäseniä.

Lakkoavustus: kunta-alan lakko

Jos olet PAMin jäsen ja kuulut kunta-alan lakon piiriin, haet lakkoavustusta suoraan JHL:ltä verkkolinkillä. Lakkoavustus on 160 euroa/päivä ja sitä haetaan lakon päätyttyä. Lakkoavustusta maksetaan viikon kestävän lakon osalta korkeintaan viideltä päivältä.  Verkkolinkin avustuksen hakemista varten saa lakkoalueen JHL:n aluetoimistosta.

Lue lisää JHL:n lakkoavustuksesta >

(Lakkoavustuksista löydät tietoa sivun loppupuolelta, skrollaa siis sivua eteenpäin.)

Opetusalan lakko alkaa tiistaina 3.5. ja jatkuu maanantaihin 9.5. Lakko koskee Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten, Oulun, Rovaniemen, Jyväskylän, Turun, Tampereen ja Kuopion kaupunkien palveluksessa työskenteleviä opettajia sekä muita OAJ:n jäseniä.

Lakkoavustus: opetusalan lakko

Jos olet PAMin jäsen ja kuulut opetusalan lakon piiriin, haet lakkoavutusta PAMilta. Avustusta haetaan täyttämällä verkkolomake (linkki alla). Lakkoavustus on 180 euroa päivää kohden. Lakkoavustusta maksetaan kaikilta viikonpäiviltä, joilta lakossa oleva menettää palkan. Lisätietoa opetusalan lakosta >

Hae opetusalan lakkoavustusta >

Lisätietoja lakkoavustusten hakemisesta saat jäsenyysneuvonnastamme, p. 030 100 600 (palvelemme ma−pe klo 10−14).

Ethän tee lakon alaista työtä

Lakko, ylityökielto ja muutkin työtaistelutoimet koskevat aina lakon alaisia töitä. Jos PAMin jäsen on töissä jonkin muun liiton lakon tai ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piiriin kuuluvissa töissä, myös hän jää lakkoon.

Tarkemmat tiedot lakkorajauksista ja lakkoavustuksista löytyvät lakkovaroituksen antaneen liiton verkkosivuilta ja kyseisen liiton luottamusmiehiltä.

Päivitämme ajankohtaisia tietoja tälle uutissivulle. Tiedot kannattaa tarkistaa myös lakkovaroituksen antaneen liitoin sivuilta.

PAMin lähiliitot

Kunta-alan virka- ja työehtosopimusneuvottelujen työkiista jatkuu. Kunta-alan pääsopijajärjestöt ovat ilmoittaneet useista lakoista ja muista painostustoimista, jotka vaikuttavat esimerkiksi päiväkotien ja koulujen toimintaan ympäri Suomea. Kunta-alan sopimukset koskevat kaikkiaan yli 400 000:ta palkansaajaa.

JHL: JHL:n kaikki lakkovaroitukset

Huom! Jos olet PAMin jäsen JHL:n lakossa, lakkoavustuksiin liittyvät ohjeet ja linkin sen hakemiseksi saat JHL:n aluetoimistoista. Aluetoimistojen yhteystiedot löydät tästä linkistä.

Jyty: Jytyn lakot ja ylityö- ja vuoronvaihtokiellot

JUKO: JUKOn lakot, lakonuhat ja muut painostustoimet kunta-alalla

Kaikki SAK:laiset liitot: Tietoa SAK:laisten liittojen lakoista

Vaikuttaako lakko omiin töihisi?

Käynnissä olevien kunta-alan lakkojen seurauksena voi käydä niin, ettei työntekijä pysty tekemään omia töitään tai hänen on jäätävä kotiin hoitamaan pientä lastaan.

Se saako työntekijä tästä palkan riippuu siitä, onko oma työpaikka suljettu lakon vuoksi vai onko kyse siitä, ettei pääse töihin, koska lapsen päiväkoti tai koulu ovat kiinni.

Jos pienen lapsen päiväkoti tai koulu on suljettu lakon vuoksi, työntekijä voi jäädä kotiin, jos hänen läsnäolonsa on välttämätöntä. Siitä ei voi saada varoitusta tai vastaavaa.  Työnantajalla ei kuitenkaan ole palkanmaksuvelvoitetta.

Jos taas työntekijän työpaikka joudutaan sulkemaan toisen alan lakon vuoksi, työnantajalla on yleensä velvollisuus maksaa palkkaa 7 päivältä, jos lakko ei vaikuta työntekijän omiin työehtoihin.
Lue tästä lisää lakkojen vaikutuksesta palkanmaksuun

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
avoinna maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme