Vapaa-aika - 08.12.2022 klo 14.53

PAM sai omat villasukat!

Ajatus PAMin neulemallista syntyi Pohjois-Suomen keskolaisten luottamushenkilöpäivillä Kemissä.

Iloisia uutisia kaikille neulonnan ystäville: tähtisuunnittelija Maarit Lehto on suunnitellut PAMille oman sukkaohjeen.

Tornion K-Citymarketin tuore luottamusmies Maarit Lehto on tämän mainion PAM-sukkaohjeen takana.

”Olin luottamusmiesten peruskurssilla Tampereella ja siellä meitä opasti aivan mahtava kouluttaja. Mielessäni vilahti jo tuolloin, että neuloisin hänelle kiitokseksi PAM-sukat. ”

Ajatus pulpahti uudelleen pintaan seuraavalla viikolla, kun Lehto osallistui Pohjois-Suomen keskolaisten luottamushenkilöpäiville Kemissä.

”Meillä oli hauska joukko koolla ja jossain vaiheessa heräsi kysymys, onko PAMilla ollenkaan omaa neulemallia? Siitä se ajatus lähti kasvamaan”, Lehto kertaa idean syntyä.

Taustaksi kerrottakoon, että Maarit Lehto tunnetaan neulontapiireissä tähtisuunnittelijana, jonka Kittilä -villapaita voitti viime vuonna neulontakisan ja se valittiin Kittilän kunnan viralliseksi villapaitakuosiksi.

”Osallistuin ensin Tornion lapasenkudontakilpailuun, mutta en saavuttanut menestystä. Onneksi pian sen jälkeen käynnistyin Kittilän villapuserokilpailu, johon oli ihan pakko osallistua, sillä olen Kittilästä kotoisin.”

Kittilän voitosta huolimatta Lehto kertoo Tornion häviön käyneen sen verran luonnolle, että hän päätti suunnitella myös Torniolle oman villapaitamallin.”

Yksi asia johtaa toiseen ja niin kävi, että paikallinen lankakauppias lähti Kittilän voiton jälkeen sponsoroimaan Lehdon neuleita. Nyt Tornio-villapaidan ohje löytyy sponsorilankakaupan verkkokaupasta: suloshop.fi

Lehto pyörittää myös omaa neulontaa erikoistunutta Facebook -ryhmää, jossa hän esittelee upeita villapaitojaan ja neulontaohjeita.

Hämmästyttävää on kuitenkin Lehdon nopea nousu huipulle. Villapaitojen kutomisen hän aloitti vasta kaksi vuotta sitten ja heti toinen villis oli voitokas Kittilä-neule.

Villasukkaohje:

Koko: 39-42
Lanka: kahta eriväristä sukkalankaa, juoksevuus 50g/100m, esim. Novita 7 Veljestä
Puikot: 3mm tai käsialan mukaan
Neuletiheys: 20 silmukkaa ja 26 kerrosta = 10 cm
Lyhenteet: s = silmukka

SUKAN VARSI
Luo harmaalla langalla 48 silmukkaa ja neulo joustinneuletta (2 oikein, 2 nurin) suljettuna neuleena 15 kerrosta. Neulo joustinneuleen jälkeen yksi kerros sileää, samalla lisäten työhön 6 silmukkaa tasaisin välein. Työssä on nyt 54 silmukkaa.

Ota työhön mukaan valkoinen lanka ja aloita kirjoneule neulomalla seuraavat kolme kerrosta kaavion 1. Kolmiot mukaisesti.
Neulo kolmioiden jälkeen sileää neuletta valkoisella langalla kolme kerrosta ja aloita sitten kirjoneulekuvio 2. PAM-logo.

Neulo PAM-logon jälkeen vielä kolme kerrosta valkoisella langalla ja tee sen jälkeen kirjoneulekuvio 3. Kolmiot ylösalaisin.
Kirjoneuleen jälkeen jatka sukkaa harmaalla langalla neulomalla vielä yksi kerros sileää, samalla kaventaen 6 silmukkaa = 48 silmukkaa.

Neulo nilkkaan joustinneuletta (2 oikein, 2 nurin) samoin kuin sukan aloituksessa 15 kerrosta.

KANTAPÄÄ
Neulo kantapää seuraavasti: (Huomioi, että PAM-logo asettuu sukkaan oikein, joten neulo kantapää puikkojen 3. ja 4. silmukoilla = 24 silmukkaa. Jätä muut silmukat odottamaan.

Neulo kantalappua 24 kerrosta siten, että oikealla puolella silmukat neulotaan oikein ja nurjalla puolella nurin. Huom. Muista aina aloitusreunassa nostaa ensimmäinen silmukka, niin saat siistin reunan.

Kantalapun jälkeen tehdään kantapohjan kavennukset siten, että puikolla olevat silmukat jaetaan kolmeen osaan, eli 8, 8, 8 s. Huolehdi, että keskellä säilyy koko ajan 8 silmukkaa ja keskisilmukoiden molemmissa reunoissa tehdään kavennuksia, siten että työn oikealla puolella tehdään ylivetokavennus ja nurjalla puolella neulotaan 2 silmukkaa nurin yhteen.

Kun kantapohjassa on jäljellä enää keskimmäiset 8 silmukkaa, poimi kantalapun molemmista reunoista 12 silmukkaa. Jatka jalkaterän neulomista näillä kantapään 12+8+12=32 silmukalla (3. ja 4. puikolla 16s/puikko) ja ota nyt työhön nyt myös 1. ja 2. puikon 24 silmukkaa (12s/puikko). Jalkaterässä on nyt yhteensä 56 silmukkaa.

JALKATERÄ
Jatka sukan neulomista harmaalla langalla ja tee sukkaan kiilakavennuksia, siten että 3. puikon alussa tehdään ylivetokavennus ja 4. puikon lopussa neulotaan 2 silmukkaa oikein yhteen. Jatka kiilakavennuksia joka kerroksella kunnes kaikilla puikolla on jäljellä 12 silmukkaa.

Jalkaterään voit tehdä halutessasi hauskan raidoituksen neulomalla vorotellen kaksi kerrosta valkoisella ja kaksi kerrosta harmaalla langalla. Jatka neulomista kunnes pikkuvarvas peittyy ja tee haluamasi kärkikavennus.

Esim. Sädekavennus:
Neulo 4 s oikein ja 2 s oikein yhteen. Toista näin kerroksen loppuun. Neulo sitten 4 kerrosta sileää.
Neulo 3 s oikein ja 2 s oikein yhteen. Toista näin kerroksen loppuun. Neulo sitten 3 kerrosta sileää.
Neulo 2 s oikein ja 2 s oikein yhteen. Toista näin kerroksen loppuun. Neulo sitten 2 kerrosta sileää.
Neulo 1 s oikein ja 2 s oikein yhteen. Toista näin kerroksen loppuun. Neulo sitten 1 kerros sileää.
Neulo 2s oikein yhteen. Toista näin kerroksen loppuun. Päättele loput jäljellä olevat 8 silmukkaa.

Viimeistele sukat päättelemällä kaikki langanpäät ja höyryttämällä sukat kevyesti. Tai vetaise lämpöiset sukat jalkaan ja nosta jalat kohti korkeuksia, sillä nyt on KORKEA AIKA KOROTTAA!

Tsemppiä meille kaikille!

Terveisin, Maarit

Teksti: Niina Melanen

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme