Työehtosopimusneuvottelut - 01.03.2022 klo 16.10

PAMilta lakkovaroitus: Siivoojat ja kiinteistönhoitajat lakkoon reilujen työehtojen puolesta

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus julisti tänään kiinteistöpalvelualalle ylityökiellon ja antoi lakkovaroituksen. Ylityökielto alkaa perjantaina ja lakko kahden viikon kuluttua.

Neuvotteluja siivoojien ja kiinteistönhoitajien työehtosopimuksesta on käyty PAMin ja Kiinteistötyönantajat ry:n välillä helmikuun alusta. Neuvottelut päättyivät tuloksettomina myöhään maanantai-iltana.

”Eikö edes työvoimapulan keskellä ole aika kehittää alaa ja parantaa siivoojien ja kiinteistönhoitajien työehtoja?” kysyy PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

”PAM hakee neuvotteluissa siivoojille ja kiinteistönhoitajille ennakoitavaa ja elämiseen riittävää toimeentuloa sekä arkipyhäkorvausten oikeudenmukaista toteuttamista muiden alojen tapaan. Työnantajaliitto ei osoittanut halua minkäänlaiseen vastaantuloon. Ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ylityökiellon ja lakon kautta tehdä alan työn arvo näkyväksi”, kommentoi Rönni-Sällinen PAMin hallituksen kokouksen jälkeen.

”Kiinteistöpalvelualalla on tiukat kilpailutukset ja työvoimapula. Ratkaisu ei kuitenkaan ole venyttää pienipalkkaisia työntekijöitä äärirajoille. PAM ei voi hyväksyä työnantajan tavoitteita yhä pitemmistä työpäivistä ja -viikoista”, linjaa Rönni-Sällinen.

Neuvottelujen kariutumiseen vaikutti osaltaan työnantajaliiton näkemys arkipyhäkorvauksesta, jonka vuoksi monet osa-aikaiset siivoojat näyttävät jääneen ilman palkkaa tai korvausta arkipyhiltä.

”Työnantajien mielestä pienituloisilla osa-aikaisilla siivoojilla ei ole samanlaista oikeutta nauttia arkipyhistä kuin kaikilla muilla. Se on väärin. Tähän tilanteeseen on tultava muutos. Kilpailuedun hakeminen työntekijöiden kustannuksella ja kikkailemalla on kestämätöntä. Ala, joka haluaa olla vetovoimainen työntekijöiden silmissä, ei tällaista tee. ”

Ylityökielto alkaa perjantaina 4.3. ja koskee kaikkia kiinteistöpalvelualalla työskenteleviä.

Lakko alkaa tiistaina 15.3. klo 16.00 ja päättyy perjantaina 18.3. klo 24.00. Lakkokohteita on yhteensä 145 ympäri Suomea ja koskee noin 2000 työntekijää. Joukkossa on muun muassa kohteita teollisuudessa, matkustajalaivoilla ja kaupoissa.

Lisätietoa päivittyy kiinteistöpalvelualan tes-neuvottelujen sivulle

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

030 100 630 klo 10-1H4

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme