Nuoret - 25.11.2022 klo 10.39

Sami Kaita on vuoden nuori duunari

Kuva: Konsta Leppänen

SAK palkitsee vuosittain stipendein ay-kentällä aktiivisesti toimivia nuoria. Tänä vuonna toinen palkituista on 32-vuotias ravintola-alan ammattilainen Sami Kaita. Hän on toiminut pitkään sekä PAMissa että SAK:ssa ja istuu muun muassa Pirkanmaan aluetoimikunnassa ja on SASKissa aktiivina.

Palkintoraati toteaa, että Sami Kaita on vetänyt uutterasti Pirkanmaan alueen SAK Nuorten toimintaa, pitänyt positiivista henkeä yllä, tehnyt tuotteliasta jäsenhankintaa ja tuonut uutta toimintatapaa omaan liittoon.

”Otan palkinnon kiitollisena vastaan, vaikka taidan olla pikemminkin ay-veteraani, sillä ay-toiminnassa on vierähtänyt jo 10 vuotta. Solidaarisuus on lähellä sydäntä ja pidän tärkeänä sitä, mitä me saamme yhdessä aikaan”, Kaita sanoo.

Ymmärrys ay-toiminnasta syntyi kotona Alkossa myyjänä työskennelleen äidin kautta. PAMin opiskelijajäseneksi hän liittyi heti, kun opiskelut ravintola-alla alkoivat. Ensimmäinen työpaikka valmistumisen jälkeen löytyi hotellin vastaanotosta Lappeenrannassa. Vapaaehtoistyö ay-aktiivina alkoi, kun Kaita lähti työkaverinsa kanssa ammattiosaston syyskokoukseen.

”Siihen aikaan ei nuoria näkynyt ay-kuvioissa, joten, kun väki huomasi, että jukopliut, täällähän on pari alle nelikymppistä paikalla, niin värväsivät minut siitä nuorisovastaavaksi”, Kaita muistelee.

PAMin Tampereen aluetoimisto tuli tutuksi, kun hän työskenteli siellä projektitehtävissä vuodesta 2018 korona-ajan loppuun 2021.

”Se oli varsinainen näköalapaikka järjestön toimintaan. Työhön kuului jäsenpalvelua, neuvontaa, oppilaitoksille suunnattua viestintää ja ammattiosaston asioiden hoitamista.”

Nykyisin ravintola-alan moniosaaja työskentelee keikkatöissä.

”Teen laajasti keikkaa aina vuoropäällikön tehtävistä keittiöhenkilökunnan tuuraamiseen, tarpeen mukaan.”

Osa vapaa-ajasta kuluu kuitenkin edelleen ay-toiminnassa. Kaita vaikuttaa Tampereen hotelli- ja ravintola-alan ammattiosastossa nuoriso- ja solidaarisuusvastaavana. Hän suosittelee lämpimästi liiton jäsenyyttä nuorille.

”Minusta on edelleen tosi mielenkiintoista tavata työelämää aloittavia nuoria ja kannustaa heitä tutustumaan liitoihin ja katsomaan mitä siellä on tarjolla.”

Kaita kertoo itse oppineensa paljon ay-toiminnan kautta. Järjestötyön periaatteet ovat kirkastuneet ja organisointitaidotkin ovat kehittyneet, kun hän on päässyt toteuttamaan ammattiosaston tapahtumia.

Vähäinen merkitys ei myöskään ole sillä, että ay-aktiivina oppii yhteiskunnallista vaikuttamista. Kaikista hienointa on kuitenkin tavata uusia ihmisiä.

”Liiton kautta olen tutustunut ihaniin ihmisiin, joista monesta on tullut ystäviäni.”

"Nuori duunari" -palkinnon sai myös on 26-vuotias sähköasentaja Emma Hyvönen.

Kuka? Sami Kaita

Työskentelee ravintolatyöntekijänä, vuoropäälliköstä keittiöhenkilökuntaan tarpeen mukaan.

Harrastaa vapaehtoistöitä ja järjestötoimintaa.

Unelmoi tasa-arvoisemmasta maailmasta ja mahdollisuudesta päästä työskentelemään jossakin SASK:in hankkeessa maailmalla.

Teksti: Niina Melanen

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme