Palkka - 15.11.2022 klo 16.24

Työntekijöiden pettymys purkautuu somessa ja ulosmarsseissa

Turun Kupittaan K-Citymarketin työntekijät viettävät hiljaista hetkeä vastalauseena Kaupan liiton vetäytymiseen palkkaneuvotteluista. Kuva: Hanna Erkamaa

Kaupan alan työntekijöille palkkaneuvottelujen kariutuminen työnantajan yllättävällä ja yksipuolisella ilmoituksella oli valtava pettymys. Samaan aikaan kauppa julkistaa hyviä tuloksia ja ennätysvoittoja. Tästä huolimatta ymmärrystä työntekijöiden tiukkaan taloustilanteeseen ei näytä työnantajapuolelta löytyvän.

PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne puistaa päätään.

”Tunnelma on nyt harvinaisen kuuma. Kaupan Liiton ylimielinen ilmoitus on saanut alan työntekijät sokkiin. Kansa on ihan raivona varsinkin, kun juuri on julistettu hyviä liiketuloksia.

"Näin arkijärjellä tuntuisi, että hyvän tuloksen mahdollistaneet työntekijät olisivat oikeutettuja saamaan osansa.”

Hämmennystä on aiheuttanut työnantajapuolen perustelut, miten vientialojen kilpailukyvyn turvaamisen vuoksi tyrmätään työntekijöiden toiveet palkankorotuksista. Kotimaisen ostovoiman turvaamisella ei tunnu olevan merkitystä.

”Meidän työntekijöiden näkökulmasta tämä perustelu on aivan mieletön. Taustalla tuntuu olevan työnantajan peittelemätön ahneus ja kyvyttömyys ymmärtää työntekijöiden tilannetta voimistuvan inflaation ja hintojen nousun puristuksessa”, Kalliorinne sanoo.

Yhtenäinen rintama tärkeä

Tilannetta on puitu laajasti sosiaalisessa mediassa, jossa tunteita on ilmaistu myös räväköin sanankääntein ja spontaaneja ulosmarsseja marketeista ja varastoista on nähty ympäri maata. Muun muassa Turun Kupittaan K-Citymarketissa työntekijät pitivät hiljaisen hetken Kaupan liiton toiminnan takia.

Luottamusmies Tarja Puotsaari sanoo, että kaupan sanelulinja ei kelpaa työntekijöille ja muistutti somessa järjestäytymisen merkityksestä omien oikeuksien ajamisessa.

”Tässä tempauksessa oli pointtina se, että meidän rivijäsenten on oltava aktiivisia ja seistä liittomme takana. PAM ei voi mennä lakkoon, työntekijät menevät. PAM tai oikeammin PAMin neuvottelijat eivät voi uhkailla tai määräillä työntekijöiden lakoilla.

"Me jäsenet olemme se PAM ja meidän on toimittava ja näytettävä voimamme. Vanha totuus on, että kun järjestäytymisaste on 40 % niin voimme koittaa jotain pyytää ja kun se on 90 % niin voimme vaatia.”

Pelkkä kiitos hyvästä työstä ei nyt riitää

S-ryhmän 32 luottamusmiestä ja pääluottamusmies julkaisivat lausunnon, jossa peräänkuulutetaan työnantajan vastuuta ja suoraselkäisyyttä suhteessa työntekijöihin.

Tässä ote lausunnosta:

”Me S-ryhmän luottamushenkilöt vaadimme työnantajiltamme julkisia esityksiä koko alan palkkojen parantamiseksi. Tällä kertaa emme hyväksy piiloutumista Kaupan liiton taakse tai selityksiä, joissa kerrotaan, että liitot neuvottelevat ja me emme voi asialle mitään. Tämän kaltaisen vastuunpakoilun aika on nyt ohi.

Kauniissa juhlapuheissa ovat yritysten johtajat muistaneet kertoa kuinka tärkeää henkilökunta heille on ja kuinka tärkeää on tehdä asioita yhdessä. Mihin on hävinnyt tämä yhtenäisyys, kun työntekijöille pitäisi saada sellainen palkka, että se riittää elämiseen?

Me olemme kantaneet oman osamme yhteiseen hyvään, joten kysymys kuuluukin, että mitä te työnantajat aiotte tehdä tilanteen ratkaisemiseksi?

Osuustoiminnan arvot ovat jo aikoja sitten unohtuneet ja ainoa johtoa kiinnostava asia on lyhytnäköinen omien tulospalkkioiden tavoittelu ja kumartelu elinkeinoelämän keskusliiton tiukan koordinaation suuntaan.

Hyvä johtaja on aina palkkansa ansainnut, mutta tällöin johtajalta voidaan olettaa osaamista muuhunkin, kuin toimintaan EK:n puhuvana päänä hokemassa samoja mantroja palkkamaltista osa-aikaisille ja pienipalkkaisille työntekijöille.

Me emme hyväksy tai allekirjoita työnantajien pyrkimyksiä siirtää palkkakuluja yhteiskunnalle sosiaaliturvan muodossa. Se ei ole osuustoiminnan hengen, eikä arvojen mukaista, emmekä osaltamme tule hyväksymään sellaista työehtosopimusta, jossa edustamiemme työntekijöiden ostovoimaa ei turvata ja heidän oikeuttansa inhimilliseen elämään ei kunnioiteta.”

Korkea aika korottaa!

PAM neuvottelee parhaillaan palvelualojen palkoista ja työehdoista.
Seuraa neuvottelukierroksen etenemistä: pam.fi/pamneuvottelee

Teksti: Niina Melanen

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme