Artikkelit

07.03.2023 15:00

Työtunnit tarkempaan seurantaan

Oululainen Tarja Kiimalainen aloitti vuoden alusta Budget Sport -urheiluvaateketjun pääluottamusmiehenä. Hän haluaa ensitöikseen varmistaa, että työntekijöiden työsopimustunnit vastaavat todellisia tehtyjä tunteja.

Tarja Kiimalainen odottaa innolla tulevia koulutuksia ja muiden luottamusmiesten tapaamista. Kuva: Kai Tirkkonen

Budget Sport Joutsensillassa työskentelevä Tarja Kiimalainen kertoo olevansa pitkien työsuhteiden ihminen. Aiemmin hän työskenteli ravintola-alalla 20 vuotta saman työnantajan leivissä ja sen jälkeen hän on toiminut 14 vuotta myyjänä Budget Sportin Oulun myymälässä. Nyt Kiimalainen edustaa ketjun pääluottamusmiehenä yli 300 työntekijää. Luottamusmiehen tehtäviin hän käyttää viikoittain työajastaan 22,5 tuntia.

Miten kuvailisit työtäsi ja työyhteisöäsi?

”Budget Sport rantautui Ouluun vuonna 2009 ja siitä lähtien olen työskennellyt kaupan alalla. Olen tehnyt Budget Sportissa lähes kaikkia työtehtäviä, mitä urheiluvaateliikkeeseen liittyy. Työyhteisöni on tosi hyvä ja tiivis. Yhdessä on koettu niin ylä- kuin alamäet. Tiivis työporukka ja monipuoliset työtehtävät ovat varmasti tärkeimmät syyt siihen, että olen viihtynyt työssäni hyvin ja pitkään.”

Mikä sai sinut ryhtymään luottamusmieheksi?

”Ammattiosastostamme, Liikealan Oulun osastosta, kyseltiin joulun alla luottamusmiehemme yhteystietoja tapahtumakutsua varten. Siinä yhteydessä kävi ilmi minunkin yllätyksekseni, ettei meillä ollutkaan yhtään luottamusmiestä koko ketjussa.

Mietin pari yötä sitä, onko minusta tähän tehtävään ja riittääkö siihen aikaa. Minulla on tapana sanoa uusille asioille kyllä, joten ajattelin että kokeillaan. Omat kokemukseni painoivat vaakakupissa, sillä olen itse kokenut esimerkiksi yt-neuvottelut ja muita tilanteita, joissa olisin kaivannut luottamusmiehen tukea.

Haluan, että asiat tehdään oikein ja lain mukaan. Olen ollut aina tarkka siitä omalla kohdallani, ja minusta on hienoa olla nyt vaikuttamassa siihen, että näin tapahtuu kaikkien muidenkin kohdalla. Olen avoin ja suora ihminen, mutta myös helposti lähestyttävä. Pitkän asiakaspalvelutyöstä kertyneen kokemuksen ansiosta en vähästä pelästy mitään tai ketään.”

Miten luottamusmiehen työ on lähtenyt käyntiin?

”Luottamusmiehelle on ollut selvästi tarvetta, kun ketjussa ei ole ollut luottamusmiestä yli 10 vuoteen. Useampi työntekijä on tullut sanomaan miten iloisia he ovat, että on joku, jolta kysyä neuvoa.

Olen saanut jo aika paljon yhteydenottoja työntekijöiltä. Tyypillisimmin ne ovat liittyneet työntekijöiden tasapuoliseen kohteluun, työaikojen muuttamiseen ja työtuntien seuraamiseen. Olen aloittanut työtä sen eteen, että tuntitarkastelu tehtäisiin säännöllisesti, eli että työntekijöiden työsopimustunnit vastaisivat todellisia tehtyjä tunteja.

Tähän tehtävään liittyy paljon mielenkiintoista uuden oppimista. Moneen kysymykseen joudun vielä vastaamaan, että en tiedä, mutta otan selvää. Sillä pärjää pitkälle. Onneksi liitolta saa aina apua. Tiedonjanoni on valtava, odotankin innolla keväällä edessä olevia luottamusmieskursseja ja muiden luottamusmiesten tapaamista!”

Luottamusmiehen tehtävään liitetään valitettavan usein vieläkin negatiivisia mielikuvia. Mitä ajattelet tästä?

”Pidän tällaista suhtautumista tosi kummallisena ja hieman vanhanaikaisena. Luottamusmiehen työssä on mielestäni kyse ennen kaikkea yhteistyöstä. Toimimme tiiviissä yhteistyössä myymäläpäällikön kanssa ja hänkin haluaa varmistaa, että asiat menevät oikein. Toivon, että asenteet muuttuvat, sillä kaikilla meillähän on tässä sama päämäärä: että henkilöstö voi hyvin ja tuntee olonsa turvalliseksi työyhteisössä.”

Mistä ammennat energiaa työhösi?

”Potkua työhön saan vapaa-ajalta. Sanon aina, että olen tämmöinen lasikuitu-ihminen. Kesäisin vietän kaiken aikani purjeveneellä ja talvisin asuntovaunulla Ruka-tunturilla, jossa tykkään laskea mäkeä. Olen myös tosi kova lukemaan − työehtosopimuskirjakin käy, kunhan on paljon tekstiä!”