Etusivu » Jäsenyys » Jäsenasiat » Ammattiosastot

Mikä ihmeen ammattiosasto?

Tiesitkö, että jokainen PAMin jäsen kuuluu automaattisesti ammattiosastoon, jonka kautta voi vaikuttaa liiton toimintaan? Liittyessäsi PAMiin voit itse päättää, mihin osastoon haluaa liittyä tai jättää sen meidän päätettäväksi.

Ammattiosastot järjestävät paljon tapahtumia, retkiä ja koulutuksia, joihin kannattaa lähteä mukaan. Tapahtumat ovat edullisia ja usein jopa maksuttomia.

Vesijumppaa, kylpyläreissu, teatteri-ilta, perheretki Korkeasaareen, elokuvailta, patikointiretki kansallispuistossa, tässä vain muutama esimerkki ammattisostojen järjestämistä vapaa-ajan tapahtumista.

Mitä sinä haluaisit tehdä? Ota yhteyttä omaan ammattiosastoosi ja kysy mitä on tarjolla tai ehdota hauskaa tekemistä!

Lounais-Suomen alueen ammattiosastojen suunnittelupäivillä hymy oli herkässä.

Oman ammattiosastosi tiedon löydät esimerkiksi jäsenkortista, joka löytyy sähköisestä asiointipalvelusta.

Asiointipalveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Lue lisää verkkoasioinnista.

Tutustu ammattiosastojen tapahtumiin tapahtumakalenterista. Lisäksi ammattiosastot ilmoittelevat omista tapahtumistaan PAMin jäsenlehdessä.

Kannattaa myös seurata ammattiosastojen omia nettisivuja sekä sometilejä!

Ammattiosastoon voidaan valita ammattiosaston säännöissä määrättyjen tehtävien lisäksi toimijoita muihinkin tärkeisiin tehtäviin. Näitä ovat esim. jäsenvastaava, tiedotusvastaava, opintovastaava ja nuorisovastaava

Nuorivastaava

• edustaa nuoria johtokunnassa ja näkyy osaston toiminnassa
  • toimii aktiivisesti nuorten jäsenten parissa
  • rekrytoi nuoria mukaan toimintaan
  • ottaa huomioon jäsenistön toiveet
  • järjestää toimintaa nuorille osaston resurssien mukaan
  • toimii suunnitelmallisesti ja perustelee toimintansa hyvin
  • huolehtii nuorten tapahtumien markkinoinnista ja luo vakiintuneen käytännön tiedottamiseen

Ammattiosasto on jäsenen oma kotipesä

PAMilla on 117 ammattiosastoa eri puolilla Suomea. Ammattiosastot voivat olla alueellisia, ammattialakohtaisia, yrityskohtaisia tai valtakunnallisia. Osastoilla on tärkeä rooli alueensa työnpaikkojen edunvalvonnassa.

Ammattiosastoa voi muuttaa, jos esimerkiksi vaihtaa työpaikkaa tai muuttaa pois paikkakunnalta. Kannattaa kuulua siihen osastoon, joka on itseä lähellä ja johon työkaverit kuuluvat.

Toimintaa pyörittävät jäsenet vapaaehtoisina, se on palvelua jäsenille ja sitä rahoitetaan jäsenmaksuilla.

Ammattiosaston aktiiviset toimijat pitävät ammattiosaston pyörät pyörimässä. Ydinjoukon muodostaa ammattiosaston hallitus eli johtokunta. Jokainen ammattiosaston jäsen voi itse asettua ehdolle johtokunnan jäseneksi. Johtokunta hoitaa ammattiosaston asioita ja omaisuutta yhden tai kaksi kalenterivuotta kerrallaan.

• tarjoaa tietoa ja tukea työelämään liittyvissä asioissa, esim. kouluttaa ja järjestää verkostoitumistilaisuuksia jäsenille sekä luottamushenkilöille, kertoo työelämän pelisäännöistä ammatillisissa oppilaitoksissa
  • käsittelee jäsenten tekemät aloitteet ja ottaa kantaa työpaikan epäkohtiin, esim. järjestää työntekijöille työpaikkatilaisuuksia,
  • välittää jäsenten toiveet työpaikalta liittoon
  • järjestää jäsenille vapaa-ajan toimintaa

Ammattiosaston asioita ja omaisuutta hoitaa sen hallituksena 1 tai 2 kalenterivuodeksi kerrallaan valittu johtokunta. Johtokunnan toimikausi alkaa syyskokousta seuraavan kalenterivuoden alusta. Johtokunta valitaan loka-joulukuussa pidettävässä ammattiosaston syyskokouksessa. Osaston varsinaisilla jäsenillä on mahdollisuus asettua ehdolle johtokunnan jäseneksi.

Johtokuntaan valitaan puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja sihteeri. Näiden lisäksi johtokuntaan valitaan vähintään kaksi (2) ja enintään kymmenen (10) varsinaista sekä yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä tai vähintään kaksi (2) yleisvarajäsentä.

Johtokunta valitsee taloudenhoitajan ja muut tarvittavat toimihenkilöt sekä mahdollisten jaostojen jäsenet.

Johtokunnan tehtävänä on

a. johtaa osaston toimintaa, taloutta ja hallintoa

b. valmistella osaston kokouksessa käsiteltävät asiat ja kutsua kokous koolle

c. huolehtia osaston kokousten päätösten toteutumisesta

d. laatia osaston toiminta- ja tilikertomus

e. laatia ehdotukset osaston toimintasuunnitelmaksi ja talousarvioksi

f. hyväksyä ja erottaa jäsenet

g. ottaa ja erottaa osaston palkalliset työntekijät

Toimihenkilöitä saa olla ammattiosastoissa yksi kappale, lukuun ottamatta jäsenvastaavia, joita voi olla kolme kappaletta.

Ammattiosastojen toimihenkilöiden tehtäväkuvaukset löydät täältä (pdf).

Toimitko aktiivina ammattiosastossa?

Kartuta järjestöosaamistasi verkkokursseilla ja koulutuksissa!

Ammattiosaston aktiivien työtila

Ammattiosaston aktiivien Howspace -työtilasta löytyy materiaaleja sekä sisältöä ammattiosaston johtokunnan tehtävissä oleville jäsenille.  Työtilasta löydät ohjeet ammattiosastoilmoitusten jättämiseen.

Mikäli sinulla on johtokunnan tehtävä, mutta et pääse kirjautumaan Howspace -tilaan, olethan yhteydessä jarjesto@pam.fi.

Osastopuoti

Ammattiosastojen omasta puodista voit tilata PAM-tuotteita oman osastosi tarpeisiin.

PAMin ammattiosastot