Etusivu » Ajankohtaista » Uutishuone » Kaupan alan häirintätilanteisiin uudistettu opas Uutiset 18.11.2025 10:00 Kaupan alan häirintätilanteisiin uudistettu opas PAM ja Kaupan liitto ovat päivittäneet yhteisen Häirintään puuttuminen kaupan alalla -oppaan, joka tarjoaa kaupan alan työpaikoille ajantasaiset keinot häirinnän tunnistamiseen, ehkäisyyn ja siihen puuttumiseen. Uusi versio vastaa työelämän muutoksiin, joissa häirintää kohdataan aiempaa useammin ja entistä monimuotoisemmissa tilanteissa. Oppaan lähtökohta on selkeä: jokaisella työntekijällä on oikeus turvalliseen ja kunnioittavaan työpäivään. Päivitetty opas kokoaa yhteen käytännön toimintamallit ja auttaa sekä työpaikkoja että työntekijöitä tunnistamaan ja käsittelemään häirintätilanteita. Mitä uutta oppaassa on? Digihäirintä on mukana ensimmäistä kertaa. Uuteen versioon on lisätty osio somessa ja digitaalisilla alustoilla tapahtuvasta häirinnästä, kuten työntekijöiden kuvaamisesta ja videoiden levittämisestä. Digihäirintä on yleistynyt ja noussut uudeksi työelämässä tunnistettavaksi häirinnän muodoksi. Mukana on ajantasainen tutkimustieto ja havaintoja työpaikoilta. Opas sisältää tuoreita tilastoja muun muassa työolobarometrista ja työsuojeluviranomaisen yhteydenotoista. Tilastot ja työpaikkahavainnot kuvaavat, että häirintää kohdataan kaupan alalla monissa eri tilanteissa ja sen ilmenemismuodot ovat laajentuneet erityisesti asiakastyössä. Toimintamalleja ja esimerkkejä on tarkennettu ja avattu aiempaa enemmän. Oppaassa kuvataan selkeämmin, miten häirintään tulee puuttua ja milloin tarvitaan esihenkilön tai työnantajan toimia. Mukana on myös ohje asiakkaan varoittamiseen tilanteissa, joissa palvelutilanne muuttuu epäasialliseksi tai uhkaavaksi. Painotus on työyhteisön yhteisessä käsittelyssä ja ennakoinnissa. Oppaassa korostetaan, että häirintätilanteiden purkaminen yhdessä tukee työntekijöiden jaksamista ja auttaa muodostamaan yhteisen käsityksen siitä, missä kulkevat hyväksyttävän käytöksen rajat. Toimintamallien harjoittelu ja avoin keskustelu auttavat työyhteisöjä varautumaan haastaviin tilanteisiin ja tukemaan toisiaan. Lataa päivitetty opas tästä Työkalu työarjen tueksi Päivitetty opas on suunniteltu työkaluksi kaikille kaupan alan työpaikoille, suurista yksiköistä pieniin myymälöihin. Se tarjoaa selkeän rakenteen tilanteisiin, joissa häirintään on puututtava, ja tukee myös työpaikkoja omien toimintamalliensa päivittämisessä. – Opas ohjaa luomaan yhdessä käytäntöjä jotka turvaavat turvallisen ja terveellisen työympäristön. Kenenkään työhön ei pidä kuulua loukkaavan, solvaavan käytöksen sietäminen. Työpaikoille tarvitaan enemmän valmiuksia torjua epäasiallista käytöstä, myös asiakkailta, PAMin työympäristöasiantuntija ja oppaan päivitystyöhön osallistunut Erika Kähärä muistuttaa. Oppaassa korostetaan, että toimintamallien läpikäynti on osa perehdytystä ja säännöllistä työyhteisökeskustelua. Kun työntekijöillä ja esihenkilöillä on yhteinen ymmärrys häirinnän rajoista ja puuttumisen tavoista, työpaikan on helpompi varmistaa johdonmukainen toimintatapa ja tukea työntekijöitä haastavissa tilanteissa. Tutustu oppaaseen: Häirintään puuttuminen kaupan alalla -opas Avainsanat: kaupan ala vähittäiskaupan esihenkilöt Mitä pidit tästä sisällöstä? CompanyKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.Reaktio(Pakollinen) Tämä oli hyödyllinen Pidin kovasti tästä sisällöstä En ymmärtänyt Ei ollut hyödyllinen Kommentti (valinnainen)CAPTCHA Jaa Lue seuraavaksi Artikkelit kaupan ala työpaikan luottamushenkilöt Kolme vuosikymmentä työntekijöiden asialla 10.11.2025 Tiedotteet elinkeinot kaupan ala kiinteistöpalveluala matkailu- ja ravintola-ala talous työllisyys vartiointiala PAMin suhdannebarometri: Alle 8 prosenttia uskoo taloudellisen tilanteensa parantumiseen 30.10.2025 Artikkelit Herätä luottamus kaupan ala työpaikan luottamushenkilöt Helena Lentz: ”Luottamusmies on kuuntelija ja vaikuttaja” 16.9.2025 Näytä kaikki
Artikkelit kaupan ala työpaikan luottamushenkilöt Kolme vuosikymmentä työntekijöiden asialla 10.11.2025
Tiedotteet elinkeinot kaupan ala kiinteistöpalveluala matkailu- ja ravintola-ala talous työllisyys vartiointiala PAMin suhdannebarometri: Alle 8 prosenttia uskoo taloudellisen tilanteensa parantumiseen 30.10.2025
Artikkelit Herätä luottamus kaupan ala työpaikan luottamushenkilöt Helena Lentz: ”Luottamusmies on kuuntelija ja vaikuttaja” 16.9.2025