01.10.2023 13:05

PAMin Rönni-Sällinen:  Orpon-Purran leikkaukset rapauttavat koulutuksen tasa-arvoa

Koko Suomi ottaa takapakkia, kun hallitus kaventaa tukijärjestelmien heikennyksillä ja muilla leikkauksilla pienituloisten mahdollisuuksia opiskella. Juuri asetetun jatkuvan opiskelun työryhmän on pidettävä huolta, että tasa-arvo toteutuu eri henkilöstöryhmien ja erilaissa työsuhteissa olevien välillä, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoi sunnuntaina PAMIn Lounais-Suomen suunnittelupäivillä Turussa.

Suomalaisen koulutuspolitiikan johtoajatus on vuosikymmenten ajan ollut saada kaikki lahjakkuus ja kaikkien osaaminen käyttöön. Luotiin ilmainen peruskoulu ja opintotukijärjestelmä, jotta vähävaraisistakin perheistä tulevat lapset saisivat samanveroiset mahdollisuudet muiden kanssa.

Taustalla koulutusmahdollisuuksien laajentamisessa on ollut myös se, että työpaikoilla tarvitaan parempaa osaamista.

”Nyt edessämme on digitalisaation ja vihreän siirtymän haasteet. Mitä tekee Orpon-Purran hallitus? Se heikentää koulutuksen tasa-arvoa”, Rönni-Sällinen toteaa.

Hänen mukaansa lainapainotteisuuden lisääminen opintotukietuuksissa lyhentää todennäköisesti pienituloisten perheiden lasten opinpolkua. Samaan suuntaan vaikuttaa se, että hallitus ajaa pienituloiset perheet leikkauksilla entistä ahtaammalle niin, etteivät ne kykene tukemaan opiskelevia lapsiaan.

”Nuoresta tuntuu liian isolta riskiltä lähteä rakentamaan tulevaisuuttaan ison lainataakan varaan, kun työelämä näyttäytyy epävarmana ja hallitus lisää epävarmuutta heikennyksillään.”

Samaan suuntaan vaikuttavat työttömyysturvaan tehtävät leikkaukset.

”Muutosten vauhti kiihtyy ja ihmisten on arveltu vaihtavan useamman kerran työuran aikana ammattiaan. Työttömyysturvan heikentäminen merkitsee sitä, ettei ihminen voi suhtautua levollisesti työelämän mahdollisiin katkoksiin työstä työhön siirtymisessä”, Rönni-Sällinen sanoo.

Opintojen jatkaminen aikuisiällä on haasteellista. Työnantajat kouluttavat tällä hetkellä toimihenkilöitä selvästi enemmän kuin työntekijöitä. Pätkätyöntekijät jäävät usein koulutuksen ulkopuolelle. Omia taloudellisia puskureita, joilla irrottautua työelämästä opiskelemaan, ei pienituloisille synny ja Orpon-Purran hallituksen ohjelmaan kuuluu aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaan lopettamisen

”Se on huono vastaus työelämän muuttuviin tarpeisiin. Tässä asiassa hallitus on ilmeisesti poikkeuksellisesti kuullut kritiikin, sillä perjantaina kerrottiin työryhmän asettamisesta työuran aikaista jatkuvaa oppimista kehittämään. Nyt hallituksella on mahdollisuus osoittaa, että se on valmis edellyttämään työnantajilta vastuunottoa työntekijöidensä osaamisen kehittämisestä. Osaamisen kehittämisen pitää kuulua myös erilaisissa pätkätyösuhteissa työtä tekevien oikeuksiin”, Rönni-Sällinen sanoi.

”Jos koulutuksellisesta tasa-arvosta ei pidetä huolta, työvoimapula ja kohtaanto-ongelmat lisääntyvät. Se on takapakkia koko Suomelle. ”, Rönni-Sällinen sanoo.