21.04.2023 12:16

Ruokaläheteille ammattiosasto PAMin yhteyteen – ”Tärkeä askel ruokalähettien aseman parantamiseksi”

Lähetit perustivat maaliskuussa yhdistyksen, jonne kaikkien alustayritysten kuriirit ja lähetit voivat liittyä. PAM hyväksyi sen huhtikuussa ammattiosastokseen.

Ruokalähettien PAM Couriers Finlandin toimintaa suunnittelevat hymyssä suin Boniface Mutindi

Uusi yhdistys otti yhteyttä PAMiin ja PAMin hallitus hyväksyi osaston 18. huhtikuuta ammattiosastokseen.

PAM Couriers Finland on valtakunnallinen osasto, jonka tarkoitus on koota eri alustayritysten lähetit yhteen ja parantaa heidän asemaansa taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti. Mukana on jo esimerkiksi sekä Woltin että Foodoran lähettejä.

”Me arvioimme yhdessä lähettien kanssa, miten tavoitteisiin päästään. PAMin roolina on antaa puitteita toiminnalle ja tarjota omaa asiantuntemustamme kuriirien avuksi. Tavoitteita on nyt mahdollista edistää, kun lähetit ovat järjestäytyneitä. Yhdistyksen perustamisen on tärkeä askel kohti oikeudenmukaista ja reilua kohtelua alustataloudessa työtä tekeville”, PAMIn puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Hänestä alustatalous on parhaimmillaan tuonut uusia sujuvia palveluja kuluttajille ja uusia joustavia toimeentulon hankkimismahdollisuuksia siellä työskenteleville.

”Valitettavasti huonoimmillaan yritykset ovat käyttäneet sitä mahdollisuutena välttää omia velvollisuuksiaan ja heikentää työtä tekevien asemaa”, Rönni-Sällinen sanoo.

Sanelu ikävää

Ruokalähettiyritys Woltin kuriireiksi kutsumat lähetit suivaantuivat maaliskuussa, kun yhtiö otti käyttöönsä uuden palkkiojärjestelmän. Kuriirien mukaan heidän palkkionsa laskivat sen myötä eikä heitä kuultu sen käyttöönotossa. Helsingissä järjestettiin mielenosoitus ja Jyväskylässä kuriirit jättivät kahden päivän ajan lähettityöt tekemättä.

”Yksipuolinen muutos on tuntunut iskulta vasten kasvoja ja ollut ikävä kokemus meille kuriireille”, osasto kirjoittaa tiedotteessaan.

Osaston jäsenet saavat samat jäsenedut, -oikeudet ja -velvollisuudet kuin muutkin PAMin jäsenet. Työehtosopimusta alalla ei ole, ainakaan vielä. Palvelualojen työttömyyskassaan tällä hetkellä yrittäjäasemassa toimivat eivät voi liittyä. Yhdistyksen ensimmäiset avoimet tilaisuudet ovat 27. huhtikuuta Jyväskylässä kansalaistoimintakeskus Matarassa.

Asemassa muutoksia

Wolt kuten monet muutkin alustatalouden yritykset pitää kuriireitaan yrittäjinä. Useissa Euroopan maissa oikeusistuimet ovat arvioineet lähettien olevan työntekijöitä, työsuhteessa alustojen omistajiin. Suomessakin mm. työneuvosto on linjannut näin.

Kiistanalainen asema on osaltaan vaikeuttanut kuskien mahdollisuuksiaan ajaa etujaan. Yritysten yhteistyötä hinnoittelussa on voitu pitää myös kartellina. Euroopan komissio linjasi viime syksynä, että yksinyrittäjillä on tietyissä tilanteissa mahdollisuus neuvotella työehtosopimuksista.

Avainsanat:

alustatalous jäsenyys