Työsuojelu

Työnantajan velvollisuus on huolehtia, ettei työstä aiheudu vaaraa työntekijän terveydelle ja turvallisuudelle. Työnantajan on huolehdittava työpaikan fyysisistä olosuhteista, kuten lämpötiloista ja ergonomiasta, ja hyvästä ilmapiiristä työntekijöiden ja esimiestenkin kesken.

Työhön, työympäristöön ja työoloihin liittyvät vaaratekijät tulee tunnistaa ja arvioida järjestelmällisesti ja säännöllisesti. Myös työntekijöiden on oltava valppaina ja ilmoitettava esimiehelleen aina, jos huomaavat työolosuhteissaan epäkohtia. Työsuojelua koskevia säädöksiä on mm. työturvallisuuslaissa, työaikalaissa, työsuojelun valvontalaissa, työterveyshuoltolaissa jne.

Lisäksi eri työehtosopimukset tai erilliset liittojen väliset sopimukset sisältävät työsuojeluun ja työturvallisuuteen liittyviä säädöksiä.

Työpaikkojen turvallisia olosuhteita valvovat työpaikan sisällä työsuojelupäällikkö ja työsuojeluvaltuutetut. Työlainsäädännön noudattamista valvovat työsuojeluviranomaiset.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat