Työsuojelu

Työnantajan velvollisuus on huolehtia, ettei työstä aiheudu vaaraa työntekijän terveydelle ja turvallisuudelle. Työnantajan on huolehdittava työpaikan fyysisistä olosuhteista, kuten lämpötiloista ja ergonomiasta, ja hyvästä ilmapiiristä työntekijöiden ja esimiestenkin kesken.

Työhön, työympäristöön ja työoloihin liittyvät vaaratekijät tulee tunnistaa ja arvioida järjestelmällisesti ja säännöllisesti. Myös työntekijöiden on oltava valppaina ja ilmoitettava esimiehelleen aina, jos huomaavat työolosuhteissaan epäkohtia. Työsuojelua koskevia säädöksiä on mm. työturvallisuuslaissa, työaikalaissa, työsuojelun valvontalaissa, työterveyshuoltolaissa jne.

Lisäksi eri työehtosopimukset tai erilliset liittojen väliset sopimukset sisältävät työsuojeluun ja työturvallisuuteen liittyviä säädöksiä.

Työpaikkojen turvallisia olosuhteita valvovat työpaikan sisällä työsuojelupäällikkö ja työsuojeluvaltuutetut. Työlainsäädännön noudattamista valvovat työsuojeluviranomaiset.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle