Työttömyysturva - 29.03.2021 klo 11.37

Näin haet ansiopäivärahaa, jos tulet lomautetuksi tai jäät työttömäksi

Kuva: Anna Autio

Koronatilanteen vuoksi edelleen jatkettavat ravintolarajoitukset ja mahdolliset uudet liikkumisrajoitukset tulevat vaikuttamaan moniin palvelualoilla työskenteleviin. Siksi lomautuksen tai työttömyyden osuessa omalle kohdalle on tärkeää tietää, miten ansiopäivärahaa haetaan uudessa elämäntilanteessa.

Kuka voi saada ansiopäivärahaa?

Palvelualojen työttömyyskassa maksaa ehdot täyttävälle jäsenelleen ansiopäivärahaa työttömyyden ajalta. Olet oikeutettu ansiopäivärahaan, jos olet 17–64-vuotias (lomautetulle voidaan maksaa 67-vuotiaaksi asti), työtön, mutta työkykyinen, täyttänyt työssäoloehdon jäsenenä ollessasi ja ilmoittautunut työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistossa.

Voit saada ansiopäivärahaa, jos olet työtön, lomautettu, osa-aikatyötä tekevä tai sivutoiminen yrittäjä. Osa-aikaiselle maksetaan päivärahaa soviteltuna.

Työttömyyskassan jäsenyyttä täytyy olla vähintään kuusi kuukautta. Työssäoloehto täyttyy, kun olet työskennellyt työttömyyttä edeltävien kahden vuoden ja neljän kuukauden aikana vähintään 26 viikkoa (kuusi kuukautta). Työviikoksi hyväksytään kaikki vähintään 18-tuntiset työviikot, jotka on tehty jäsenyysaikana. Ansaitun palkan tulee olla työehtosopimuksen mukaista.

Miten ansiopäivärahaa haetaan?

Jos jäät työttömäksi tai sinut lomautetaan, toimi näin:

1. Ilmoittaudu työ- ja elinkeinotoimistossa työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Toimistot löydät TE-palveluiden sivuilta.

2. Täytä hakemuslomake. Sähköisen hakemuksen voi lähettää verkkopalvelussamme. Katso hakemuksen täyttöohjeet täältä. Hakemuslomakkeita saa  tulostamalla lomakkeet ja liitteet -sivulta tai ottamalla yhteyttä kassan asiakaspalveluun ja pyytämällä toimittamaan niitä postitse.

3. Hanki hakemukseen tarvittavat liitteet. Lisäohjeita tällä sivulla sekä hakemuslomakkeessa. Kysy työttömyyskassalta, jos olet epävarma tarvittavista liitteistä.

4. Lähetä hakemus työttömyyskassalle. Lähetä paperiset hakemukset aina tähän osoitteeseen: Palvelualojen työttömyyskassa PL93 00531 HELSINKI

Voit tulostaa hakuohjeet täältä. Löydät sivuiltamme  lisätietoja ansiopäivärahasta ja omavastuuajasta.

Kuinka paljon ansiopäivärahaa maksetaan?

Ansiopäivärahaa maksetaan enintään 400 päivää ja viideltä päivältä viikossa. Ennen maksamista otetaan viiden täyden työpäivän pituinen omavastuuaika. Omavastuuajan tulee täyttyä kahdeksan perättäisen kalenteriviikon aikana. Ansiopäivärahan enimmäismaksukausi on 300 päivää, jos sinulla on työhistoriaa alle 3 vuotta. Enimmäismaksukausi on 500 päivää, jos olet täyttänyt työssäoloehdon 58 vuotta täytettyäsi ja olet työskennellyt viisi vuotta edellisten 20 vuoden aikana.

Enimmäismaksukausi alkaa alusta, kun täytät työssäoloehdon uudelleen. Ehto täyttyy uudelleen, kun olet työskennellyt kahden vuoden ja neljän kuukauden aikana 26 viikkoa. Työviikoksi hyväksytään kaikki vähintään 18-tuntiset työviikot. Ansiopäivärahan suuruus määritellään työssäoloehdon täyttävien viikkojen veronalaisesta ansiotulosta. Ansiopäivärahaa tulee hakea kolmen kuukauden kuluessa, siitä ajasta johon hakemus kohdistuu.

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin ansiopäivärahasta täältä.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja ke-pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.