Yksityisillä palvelualoilla koettu asiakasväkivalta ja epäasiallinen käytös Yksityisillä palvelualoilla työskentelevät kohtaavat hälyttävän paljon häirintää. PAMin laajaan jäsenkyselyyn vastanneista peräti 70 prosenttia kertoo kokeneensa asiakkaiden epäasiallista käytöstä, ja yli kolmannes on kohdannut seksuaalista häirintää. Osana PAMin vuoden 2023 jäsenkyselyä selvitimme jäsenten kokemuksia asiakasväkivallasta ja muusta epäasiallisesta käytöksestä. Kysely toteutettiin verkkokyselynä 7.11.- 3.12.2023. Kyselyyn vastasi 10 272 PAMin jäsentä. Vastausprosentti oli 15%. Kyselyyn vastanneista 70 prosenttia oli kohdannut työssään asiakkaiden taholta häirintää tai muuta epäasiallista käytöstä sen eri muodoissa. 35 prosenttia vastanneista on kohdannut asiakastyössä seksuaalista häirintää. Tavallisinta se on kaupassa ja turvallisuusalalla. Vastaajista 7 prosenttia kertoi kohdanneensa työssään häirintää työkavereidensa taholta. Turvallisuusalalla se on yleisempää (13%) kuin muilla PAMin isoilla toimialoilla 41 prosenttia on ilmoittanut kokemastaan asiakasväkivallasta tai –häirinnästä työnantajalleen. Ilmoittaneista 16 prosenttia kokee, että työnantaja ei ole pyrkinyt poistamaan tai vähentämään ilmoitettua häirintää tai uhkaavia tilanteita. Häirintää kokeneet suunnittelevat alan vaihtamista useammin kuin ne, jotka eivät sitä ole kokeneet. Jäsenet kertovat kokemuksistaan esimerkiksi näin: ”Tytöttely, vähättely, ammattitaidon epäily, epäasiallinen ulkonäön kommentointi…””Pesäpallomailalla traktorin kylkeen ja kova uho. Aamuyön auraustyö.” Olemme koonneet alla olevaan esitykseen jäsenkyselyn tuloksia siitä, kuka kohtaa häirintää tai väkivaltaa, millaista häirintää on kohdattu vuoden sisällä sekä esimerkkejä väkivalta- ja häirintätilanteista sekä asiakaspalvelutyöntekijöiden vähättelystä ja häirintäkokemusten vaikutuksesta työtä koskeviin ajatuksiin. asiakasvakivaltaDownload Lue lisää aiheesta Epäasiallinen kohtelu ja häirintä työpaikalla – PAM Ollaan ihmisiksi -kampanja (2025) 40 % suomalaisista on todistanut asiakkaiden häiriköintiä – Ollaan ihmisiksi -kampanja muistuttaa hyvästä käytöksestä joulukaupassa – PAM (2025) Kaupan alan häirintätilanteisiin uudistettu opas – PAM (2025) PAM ja MaRa julkaisivat uuden oppaan häirintään puuttumiseksi matkailu- ja ravintola-alalla – PAM (2024) PAMin jäsenkysely 2023 – PAM Lisätietoja jäsenkyselystä Antti Veirto tutkimuspäällikkö, Ennakoiva työehtotoiminta -osasto antti.veirto@pam.fi 0504657501 Tutkimustoiminta, tilastotoiminta, työvoimapolitiikka Yhteiskuntapoliittinen yksikkö Keskustoimisto
Antti Veirto tutkimuspäällikkö, Ennakoiva työehtotoiminta -osasto antti.veirto@pam.fi 0504657501 Tutkimustoiminta, tilastotoiminta, työvoimapolitiikka Yhteiskuntapoliittinen yksikkö Keskustoimisto