Hyppää sisältöön
Uutiset

18.11.2025 10:00

Kaupan alan häirintätilanteisiin uudistettu opas

PAM ja Kaupan liitto ovat päivittäneet yhteisen Häirintään puuttuminen kaupan alalla -oppaan, joka tarjoaa kaupan alan työpaikoille ajantasaiset keinot häirinnän tunnistamiseen, ehkäisyyn ja siihen puuttumiseen. Uusi versio vastaa työelämän muutoksiin, joissa häirintää kohdataan aiempaa useammin ja entistä monimuotoisemmissa tilanteissa.

Päivitetystä oppaasta poimittu kuvituskuva, jossa työntekijä piippaa tuotteita kaupan kassalla. Taustalla perhe.

Oppaan lähtökohta on selkeä: jokaisella työntekijällä on oikeus turvalliseen ja kunnioittavaan työpäivään. Päivitetty opas kokoaa yhteen käytännön toimintamallit ja auttaa sekä työpaikkoja että työntekijöitä tunnistamaan ja käsittelemään häirintätilanteita.

Mitä uutta oppaassa on? 

Digihäirintä on mukana ensimmäistä kertaa. Uuteen versioon on lisätty osio somessa ja digitaalisilla alustoilla tapahtuvasta häirinnästä, kuten työntekijöiden kuvaamisesta ja videoiden levittämisestä. Digihäirintä on yleistynyt ja noussut uudeksi työelämässä tunnistettavaksi häirinnän muodoksi. 

Mukana on ajantasainen tutkimustieto ja havaintoja työpaikoilta. Opas sisältää tuoreita tilastoja muun muassa työolobarometrista ja työsuojeluviranomaisen yhteydenotoista. Tilastot ja työpaikkahavainnot kuvaavat, että häirintää kohdataan kaupan alalla monissa eri tilanteissa ja sen ilmenemismuodot ovat laajentuneet erityisesti asiakastyössä. 

Toimintamalleja ja esimerkkejä on tarkennettu ja avattu aiempaa enemmän. Oppaassa kuvataan selkeämmin, miten häirintään tulee puuttua ja milloin tarvitaan esihenkilön tai työnantajan toimia. Mukana on myös ohje asiakkaan varoittamiseen tilanteissa, joissa palvelutilanne muuttuu epäasialliseksi tai uhkaavaksi. 

Painotus on työyhteisön yhteisessä käsittelyssä ja ennakoinnissa. Oppaassa korostetaan, että häirintätilanteiden purkaminen yhdessä tukee työntekijöiden jaksamista ja auttaa muodostamaan yhteisen käsityksen siitä, missä kulkevat hyväksyttävän käytöksen rajat. Toimintamallien harjoittelu ja avoin keskustelu auttavat työyhteisöjä varautumaan haastaviin tilanteisiin ja tukemaan toisiaan.

Työkalu työarjen tueksi 

Päivitetty opas on suunniteltu työkaluksi kaikille kaupan alan työpaikoille, suurista yksiköistä pieniin myymälöihin. Se tarjoaa selkeän rakenteen tilanteisiin, joissa häirintään on puututtava, ja tukee myös työpaikkoja omien toimintamalliensa päivittämisessä.

– Opas ohjaa luomaan yhdessä käytäntöjä jotka turvaavat turvallisen ja terveellisen työympäristön. Kenenkään työhön ei pidä kuulua loukkaavan, solvaavan käytöksen sietäminen. Työpaikoille tarvitaan enemmän valmiuksia torjua epäasiallista käytöstä, myös asiakkailta, PAMin työympäristöasiantuntija ja oppaan päivitystyöhön osallistunut Erika Kähärä muistuttaa.

Oppaassa korostetaan, että toimintamallien läpikäynti on osa perehdytystä ja säännöllistä työyhteisökeskustelua. Kun työntekijöillä ja esihenkilöillä on yhteinen ymmärrys häirinnän rajoista ja puuttumisen tavoista, työpaikan on helpompi varmistaa johdonmukainen toimintatapa ja tukea työntekijöitä haastavissa tilanteissa. 

Tutustu oppaaseen: Häirintään puuttuminen kaupan alalla -opas

Mitä pidit tästä sisällöstä?

Haku