Lakkoavustus

PAMin hallitus päättää lakkoavustuksen suuruudesta lakkokohtaisesti.

Olet oikeutettu lakkoavustukseen, jos olet liittynyt PAMin jäseneksi viimeistään lakon ensimmäisenä päivänä.

Viimeksi päivitetty: 16.02.2024

Ohjeet 14.-16.2.2024 lakon lakkoavustuksen hakemiseen

Lakkoavustus maksetaan vain ammattiliittoon kuuluville työntekijöille. YTK:n jäsenille ei makseta lakkoavustusta. Jäsenyyden pitää olla voimassa, jotta lakkoavustus voidaan maksaa. Lakkoavustukseen on oikeutettu, mikäli on liittynyt PAMin jäseneksi viimeistään lakon ensimmäisenä päivänä. Lakkoavustus maksetaan sinulle noin kahden viikon kuluessa siitä, kun olet täyttänyt lomakkeen.

Logistiikkakeskusten lakoissa lakkoavustuksen määrä on 100 euroa päivässä (66,40 euroa netto). Lakkoavustusta on korotettu, koska lakko kestää kolme vuorokautta, jolloin myös ansionmenetykset ovat suuremmat.

Mennyt lakko 1.-2.2. – ohjeet lakkoavustuksen hakemiseen

Lakkoavustus maksetaan vain ammattiliittoon kuuluville työntekijöille. YTK:n jäsenille ei makseta lakkoavustusta. Jäsenyyden pitää olla voimassa, jotta lakkoavustus voidaan maksaa. Lakkoavustus maksetaan sinulle noin kahden viikon kuluessa siitä, kun olet täyttänyt lomakkeen.

Haet lakkoavustusta joko PAMilta tai toiselta SAK:laiselta liitolta.

1. Haet lakkoavustusta PAMilta

• Työskentelet PAMin julistamassa lakkokohteessa ja haet lakkoavustusta PAMilta.
  • Työskentelet muiden SAK:laisten ammattiliittojen lakkokohteissa. Osallistut lakkoon, jos työskentelet kiinteistöpalvelualaa, matkailu-, ravintola- tai vapaa-ajanpalvelualaa (työntekijät ja esihenkilöt) tai vartiointialaa koskevan työehtosopimuksen piirissä.

Esimerkki: Teollisuusliitto on julistanut lakon yritykseen X. Toimipaikassa työskentelee työntekijöitä henkilöstöravintolassa, kiinteistöpalvelussa sekä vartioinnissa. Näissä töissä noudatetaan PAMin työehtosopimusta ja ne ovat lakonalaisia. PAMin jäsenet hakevat lakkoavustuksen PAMilta.

2. Haet lakkoavustusta toiselta SAK:laiselta liitolta

Esimerkki:
Työskentelet Teollisuusliiton alaisessa toimipaikassa hitsaajana, mutta kuulut PAMiin. Jos Teollisuusliitto julistaa toimipaikkasi lakkokohteeksi, osallistut lakkoon ja haet lakkoavustusta Teollisuusliitosta.

• Lakkoavustusta maksetaan lakkoon osallistuneille PAMin ja muiden ammattiliittojen jäsenille, jotka ovat lakon alaisissa töissä lakkokohteessa. Avustusta maksetaan jäsenmaksua maksaville jäsenille, ei opiskelija- tai eläkeläisjäsenille. HUOM! YTK ei ole ammattiliitto eikä sen jäsen voi siksi hakea lakkoavustusta.
  • Olet oikeutettu lakkoavustukseen, jos olet liittynyt PAMin jäseneksi viimeistään omaa toimipaikkaa koskevan lakon ensimmäisenä päivänä. Liity jäseneksi sähköisellä lomakkeella tai soittamalla 030 100 600.
  • Lakkoavustusta maksetaan jäsenille, joilla olisi ollut vähintään neljän tunnin työvuoro lakkokohteessa julistetun lakon aikana ja joille syntyy tämän vuoksi ansionmenetystä.
  • Avustusta haetaan sähköisellä lomakkeella.

1.-2.2.2024 PainavaSyy-lakoissa PAMin lakkoavustus on 80 euroa (57,60 euroa netto).

Lakkoavustusta maksetaan aina lakkovuorokaudelta, jolta ansionmenetystä on tapahtunut. Lakkoavustus on veroton 16 € asti, jonka ylimenevästä summasta maksetaan ennakonpidätys.

Lakkoon ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Lakkoavustuksen hakeminen toimii vahvistuksena siitä, että olet osallistunut lakkoon.

Lakkoavustustusta voi hakea verkkolomakkeella aikaisintaan lakkopäivänä. Hae lakkoavustusta mahdollisimman pian.

Lakkoavustuslomakkeen täyttöä varten tarvitset seuraavat tiedot:
•    henkilötunnuksesi
•    osoitetietosi
•    tilinumerosi (IBAN-muodossa)
•    työpaikkatietosi.

Verokorttia ei tarvitse toimittaa PAMiin. Avustusta maksetaan lakkopäivältä.

Käy tarkistamassa, että yhteys- ja työpaikkatietosi ovat ajan tasalla PAMin sähköisessä asiointipalvelussa.

Asiointipalveluun

Työt ovat lakonalaisia, joten niitä ei pidä tehdä. Jos olet PAMin jäsen ja toinen SAK:lainen liitto on julistanut lakon työpaikallesi, voit hakea lakkoavustusta lakon julistaneesta liitosta. Lisätietoja löydät lakon järjestävän liiton verkkosivuilta tai puhelinpalvelusta.

Esimerkki: Teollisuusliitto järjestää lakon työpaikallasi. Jäät lakkoon muiden työntekijöiden kanssa, ja haet lakon jälkeen lakkoavustusta Teollisuusliitosta.

Poikkeus: Jos työskentelet Ammattiliitto Pron lakon alaisessa kohteessa, haet lakkoavustusta PAMista.

Liity PAMin jäseneksi – yhdessä olemme vahvempia!

Mitä enemmän meitä pamilaisia on, sitä vahvemmin äänemme kuuluu. Liittymiskuukausi on maksuton. Olet oikeutettu lakkoavustukseen, kun liityt jäseneksi viimeistään lakkopäivänä. PAM maksaa lakkoavustusta 80 euroa per lakkopäivä.

Suosittele jäsenyyttä!

Palkitsemme sinut lahjakortilla!

Palkitsemme PAMin jäsenet, jotka suosittelevat PAMia. Kun kaverisi liittyy, voit valita S-ryhmän, Lidlin tai K-ryhmän lahjakortteja: yhdestä jäsenestä saat 10 €, ja viidestä jäsenestä jo 250 €!