24.10.2023 11:25

Annika Rönni-Sällinen PAMin liittokokouksen avajaisissa: Hallituksen leikkaukset ovat kohdistumassa juuri niihin samoihin ihmisiin, jotka kärsivät koronakriisistä

Palvelualojen ammattiliitto PAMin liittokokoukseen Jyväskylässä on parhaillaan kokoontuneena 329 kokousedustajaa, sekä kotimaisia että kansainvälisiä kutsuvieraita. Liittokokouksen avajaisissa PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen painotti, kuinka kuluneella liittokokouskaudella palvelualojen ammattilaiset kantoivat suurta taakkaa koronakriisissä. Orpon-Purran hallitus on kohdistamassa kovimmat leikkaukset jälleen samalle joukolle. Tämä ei ole oikein.

PAM liittokokous 2023

— ­Kun muu Suomi linnoittautui koteihinsa, suuri joukko teistä PAMin jäsenistä piti huolen siitä, että ruokahuolto pelaa, tilat siivotaan ja järjestys pysyy yllä. Palvelualojen työntekijät tulivat näkyviksi arjen toiminnan takaajana ja tästä saitte julkista tunnustusta.

— ­Kovimmin koronan vaikutukset iskivät matkailu- ja ravintola-alalle, jossa valtio määräsi työpaikat suljettavaksi. Työntekijät kantoivat ison osan taloudellisesta riskistä, pelkkä työttömyysturva ei pitemmän päälle riittänyt. Monen talous romahti, Rönni-Sällinen kuvasi PAMin jäsenten kokemuksia.

Rönni-Sällinen toisti vaatimuksen, että tulevaa varten on luotava systeemit, jotka takaavat, ettei pandemian kaltaisissa tilanteissa pienipalkkaisten toimeentuloa romuteta.

Jo koronavappuna 2020 Rönni-Sällinen korosti, että kun tulee talouden tasapainottamisen aika, leikkaukset eivät saa kohdistua samoihin ihmisiin, joita kriisi tölvi. Taakkaa on kannettava niiden, jotka pandemian aikana pääsivät vähemmällä.

— Orpon-Purran hallituksen leikkaukset ovat kohdistumassa juuri niihin samoihin ihmisiin, jotka kärsivät kriisistä: pienipalkkaisiin, pätkätyöntekijöihin, yksinhuoltajiin. Heitä, joilla on suurimmat tulot, suositaan veronkevennyksillä. Tukien leikkaukset eivät kuitenkaan hallitukselle riitä, lisäksi heikennetään irtisanomissuojaa, helpotetaan määräaikaisia työsuhteita ja heikennetään lakko-oikeuksia.

Orpon-Purran hallitus on näin haastanut koko suomalaisen sopimusyhteiskunnan.

— Suomen vahvuutena on pidetty sitä, että pienenä kansakuntana on pyritty etsimään yhteisiä ratkaisuja. Suomalainen ammattiyhdistysliike on halunnut olla osa ratkaisuja yhdessä työnantajien ja valtiovallan kanssa, Rönni-Sällinen muistutti.

Avajaisissa puhuivat PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällisen lisäksi SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sekä Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto.

Liittokokouksen avajaisissa esiintyivät Kipinät-kuoro sekä kappaleella Elämän nälkä rocksellisti Elias Kahila, Katri Ylander ja Markus Venehsalo. Avajaisissa esitettiin myös tilaisuuta varten luotu teos ”Yhdessä parempaa”.

Lue koko puhe (pdf)

Avainsanat: