08.09.2023 13:13

Monien työttömien ansiosidonnainen työttömyysturva lyhenee, vaikka hallitus väitti toisin

Orpon-Purran hallitus lyhentäisi monien palvelualojen työntekijöiden ansiosidonnaisen työttömyysturvan kestoa. Myös soviteltua päivärahaa tai asumistukea saaneet työntekijät menettäisivät merkittävän osan toimeentulostaan, jos hallituksen suunnitelmat toteutuvat. Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen pitää hallituksen aikomuksia kohtuuttomina.

Annika-Rönni Sällinen puhuu keskellä kuvaa PAmin tilaisuudessa.
PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen Palvelualojen ammattiliitto PAMin mediatilaisuudessa koskien Orpon hallituksen suunnittelemien lakimuutosten vaikutuksia Helsingissä 8. syyskuuta 2023., LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Hallitusohjelmassa hallituspuolueet ovat sopineet, että ansiosidonnainen työttömyysturva porrastetaan niin, että kahdeksan viikon jälkeen työtön saisi 80 prosenttia ja 34 viikon jälkeen 75 prosenttia. Jo ensimmäinen porrastus pudottaisi monien päivärahan perusosan tasolle.

”Ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastus on samalla monien työttömien kohdalla myös ansiosidonnaisen keston lyhentäminen. Hallituspuolueiden piiristä kuitenkin sanottiin, ettei ansiosidonnaista työttömyysturvaa lyhennetä, toisin kuitenkin näyttää käyvän,” toteaa Annika Rönni-Sällinen.

Soviteltu päiväraha taas pienenee merkittävästi, jos hallitus aikoo poistaa 300 euron suojaosan.

”Hallituksen aikomus poistaa suojaosa ei kannusta työttömiä työnhakijoita ottamaan vastaan lisää työtä. Tämä on ristiriitaista, kun hallitus haluaa lisätä työllisten määrää, mutta heikentää omilla toimilla työn kiinnostavuutta,” ihmettelee Rönni-Sällinen.

Hallitusohjelma on Rönni-Sällisen mielestä myös naisia syrjivä.

”Sovitellun päivärahan saajista 61 prosenttia on naisia, joten suojaosan poistosta kärsivät naiset miehiä useammin. Hallitus aikoo laskea naistyöntekijän työnantajalle maksettavaa perhevapaakorvausta nykyisestä 2 500 eurosta 1 500 euroon. Määräaikaiset työsuhteet kasautuvat naisille ja nyt niitä halutaan entisestään lisätä. Vientivetoinen työmarkkinamalli taas tulee pahimmillaan lisäämään mies- ja naisvaltaisten alojen palkkaeroja. Vuorotteluvapaata käyttäneistä 70 ja aikuiskoulutustuen käyttäneistä 76 prosenttia oli naisia vuonna 2022. Molemmat ollaan lopettamassa. Kehitysavusta leikkaaminen kohdentuu suurelta osin kohdemaiden naisiin,” luettelee Rönni-Sällinen esimerkkejä epätasa-arvoa lisäävistä hallitusohjelman kirjauksista.

PAM ei katso hallituksen toimia sivusta.

”Hallitusohjelma on työntekijöille ja työttömille hirveä. Emme voi hyväksyä leikkauksia pienituloisimpien toimeentulosta ja hyvinvoinnista. Tulemme PAMin hallituksessa miettimään torstaina 21.9. toimia, joilla saisimme hallituksen muuttamaan esityksiään,” kertoo Rönni-Sällinen.

Kuva: Lehtikuva/ Roni Rekomaa

Lue lisää: Palvelualojen suhdanne ja etuusleikkaukset