17.01.2024 15:22

PAM päätti lakoista 1.2.2024 – Lakon piirissä kymmeniätuhansia työntekijöitä

Palvelualojen ammattiliitto PAM on päättänyt laajoista lakoista helmikuun alussa. Lakossa torstaina 1.2. on Suomen suurimmat kauppaketjut, lukuisia hotelleja ja ravintoloita, liikenneasemia sekä kiinteistö- ja siivouspalvelualan yrityksiä ympäri Suomea.

nainen seisoo ulkona takki päällä kädet puuskassa.

Orpon-Purran hallitus on jo heikentänyt muun muassa työttömyysturvaa ja leikannut asumistuesta. Tämän lisäksi hallitus on vielä aikeissa helpottaa irtisanomista, rajoittaa lakko-oikeutta sekä muuttaa ensimmäisen sairauslomapäivän palkattomaksi. Lisäksi työttömyysturvaan on tulossa vielä lisää leikkauksia, jotka osuvat palvelualoilla työskenteleviin kipeästi.

− Hallitus tyrkkää pienipalkkaiset ansiosidonnaisen työttömyysturvajärjestelmän ulkopuolelle perusturvan varaan. Arviomme mukaan jopa 20 % palvelualojen työttömyyskassan työttömistä putoaa nopeasti peruspäivärahalle ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan suunnitellun porrastuksen vuoksi. Näin romutetaan koko ansioturvajärjestelmä, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

− Työttömyysturvan leikkaukset eivät tuo lisää työpaikkoja, vaan niillä kurjistetaan työttömyyden kanssa jo muutenkin kamppailevien asemaa ja toimeentuloa entisestään.

Maan hallituksen ajamat mittavat sosiaaliturva- ja työelämäheikennykset eivät saa PAMin jäsenistössä kannatusta. PAMin Verianilla (ex-TNS-Kantar) marraskuussa teettämän kyselyn mukaan myös työikäiset suomalaiset vastustavat hallituksen leikkauksia mm. sosiaaliturvaan ja työelämään.

PAMin solmimien työehtosopimusten soveltamisaloilla työskentelee useampi kuin joka kuudes palkansaaja.

− Hallitusohjelman heikennykset tulevat koskettamaan heitä, heidän perheitään ja tuhansia heidän lisäkseen. Ihmiset menettävät satoja euroja lisää vielä edessä olevissa leikkauksissa, jos muutosta esityksiin ei tule. Aiotut leikkaukset eivät kannusta tai tue yksilöiden työnhakua, saati turvaa toimeentuloa. Köyhyys lisääntyy. Tätä ei voi hyväksyä.

− Siksi PAM ei näe muuta vaihtoehtoa kuin osoittaa mieltä ja poliittisella lakolla vedota hallitukseen aiottujen heikennysten muuttamisen puolesta, Rönni-Sällinen toteaa.

Lakkokohteet 1.2.2024

PAM julistaa lakon seuraaviin kohteisiin torstaina 1.2.2024. Lakko kestää kello 00.00–23.59. Mikäli työntekijän työvuoro alkaa lakon aikana, hän on lakossa lakon aikana alkaneen työvuoronsa loppuun asti.

Lakon piirissä ovat kaikki työntekijät, jotka työskentelevät lakkokohteissa PAMin työehtosopimusten alaisissa töissä:

Kaupan ala

• Kaikki S-ryhmän myymälät ja liikenneasemat kokonaisuudessaan
  • Kaikki osuuskauppojen pankki- ja parturi-kampaamoiden palvelut kokonaisuudessaan
  • Kaikki K-Citymarketit ja K-Citymarket kauppiaat, K-Supermarketit ja K-marketit
  • Kaikki LIDL-myymälät
  • Kaikki Tokmannin myymälät

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluala

• Kaikki S-ryhmän hotellit, ravintolat ja liikenneasemat kokonaisuudessaan
  • Kaikki Sokotelin hotellit ja niissä toimivat ravintolatoiminnot
  • Kaikki Scandicin hotellit ja niissä toimivat ravintolatoiminnot

Kiinteistöpalveluala

• Akseli Kiinteistöpalvelut Oy
  • Coor service management Oy
  • Delete Finland Oy
  • Eskolanmäen kiinteistöpalvelut Oy
  • Hakunilan Huolto Oy
  • HH-Kiinteistöpalvelut Oy
  • ISS Palvelut Oy
  • Kotikatu Oy
  • L&T Kiinteistöhuolto Oy
  • L&T Siivous Oy
  • L&T Teollisuuspalvelut Oy
  • N-Clean Oy
  • RTK-Palvelut Oy
  • Siskon Siivous Oy
  • SOL Kiinteistöpalvelut Oy
  • SOL Palvelut Oy

Tämän lisäksi PAMin hallitus on päättänyt, että muiden ammattiliittojen asettamissa lakkokohteissa 1.-2.2.2024 lakkoina järjestettävät työnseisaukset koskevat myös PAMin kiinteistöpalvelualan, matkailu- ravintola- ja vapaa ajan palveluita koskettavien työntekijöiden ja esimiesten sekä vartiointialan työehtosopimuksen alaisia töitä.

Lakko ei koske hätätyötä, eikä sellaisia tehtäviä, joissa se vaarantaisi yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja. PAM toteuttaa lakot niin, että kaupallisten tilojen yhteyteen suunnitellut presidentinvaalien ennakkoäänestyspaikat voivat toimia lakkojen aikana normaalisti.

PAM on päättänyt osallistumisesta SAK:n ja muiden kansalaisjärjestöjen järjestämään STOP nyt suurmielenosoitukseen 1.2.2024 Senaatintorilla kello 12–14. Mielenosoituksessa vastustetaan palkansaajiin ja työttömiin kohdistuvia maan hallituksen lakiesityksiä. Mielenosoitusta ei kohdenneta työnantajaan tai voimassa olevaan työehtosopimukseen.

Työntekijöiden osallistuminen mielenosoitukseen ja yleinen työmarkkinatilanne saattaa johtaa laajasti työnteon keskeytyksiin, emmekä voi taata työrauhaa PAMin sopimusaloilla 1.2.2024 00.01–23.59 välisenä aikana.

Lue lisää: pam.fi/painavasyy