15.01.2024 14:39

STOP nyt! -suurmielenosoitus torstaina 1.2. Helsingissä – tule mukaan!

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK ja STTK kutsuvat koolle STOP nyt! -mielenosoituksen hallituksen työelämäheikennyksiä ja sosiaaliturvan leikkauksia vastaan torstaina 1. helmikuuta. Mielenosoitus järjestetään Helsingin Senaatintorilla klo 12.00–14.00.

Ammattiliitot ja palkansaajakeskusjärjestöt ovat tuoneet esiin huolen suuresta määrästä lakimuutoksia, jotka leikkaavat työttömyysturvaa ja muuta sosiaaliturvaa, rajoittavat lakko-oikeutta ja heikentävät työehtoja. SAK ja ammattiliitot ovat huolissaan siitä, mitä seurauksia lakimuutoksilla on yksittäisille ihmisille ja työmarkkinoille. Hallitus ei ole kuitenkaan ottanut huolta vakavasti, eikä suostunut aitoon vuoropuheluun työntekijöiden ja ay-liikkeen kanssa.

Tämän vuoksi SAK ja STTK kutsuvat STOP nyt! -mielenosoitukseen mukaan kaikki hallituksen politiikasta huolissaan olevat kansalaiset ja kansalaisjärjestöt. Järjestöt haluavat lähettää yhdessä työelämää ja suomalaisten hyvinvointia heikentävälle hallitukselle viestin: uudistusten valmistelussa on painettava jarrua.

– Ensimmäiset työttömiin osuvat heikennykset ovat tulleet voimaan ja hallitus valmistelee jo seuraavia. Irtisanomisen helpottaminen, palkaton sairauslomapäivä ja lakko-oikeuden rajoittaminen ovat jo nurkan takana. Työelämäoikeuksien heikentäminen avaa portit laajalle eriarvoisuuden lisäämiselle suomalaisessa yhteiskunnassa, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kannustaa kaikkia osallistumaan mielenosoitukseen.

– Olemme nyt ennen näkemättömän tilanteen äärellä. Yksikään hallitus ei ole aiemmin ohittanut työntekijöitä samalla tavalla kuin istuva hallitus politiikassaan tekee. Nyt on aika näyttää, että tämä ei kerta kaikkiaan meille käy, hän sanoo.

Keskusjärjestöt järjestävät muualta Suomesta saapuville mielenosoittajille maksuttomia bussikuljetuksia maakuntakeskuksista. Torilla on tarjolla myös ruokaa ja ohjelmaa. Mukaan on jo ilmoittautunut useita kansalaisjärjestöjä.