Artikkelit

02.10.2023 15:01

Työntekijä voisi saada potkut kevyemmin perustein, jos irtisanomista helpotetaan

Orpon-Purran hallituksen tavoitteena on sallia työsopimuksen päättäminen ilman painavaa syytä. Toteutuessaan se tarkoittaisi työntekijän työsuhdeturvan romuttamista, sanoo PAMin ratkaisupäällikkö Arja Pohjola.

Siitä, millä perustein työntekijän voi irtisanoa, säädetään työsopimuslaissa (TSL 7:1-3 §). Tällä hetkellä irtisanomisen perusteena voi olla tuotannolliset tai taloudelliset syyt tai työntekijään liittyvä eli henkilökohtainen asiallinen ja painava syy.

Nyt hallitus haluaa luopua painavan syyn vaatimuksesta siten, että jatkossa työntekijän irtisanomiseen riittäisi asiallinen syy. PAMin ratkaisupäällikkö Arja Pohjolan mukaan se tarkoittaisi käytännössä sitä, että työntekijän irtisanomiseen riittäisi jatkossa aiempaa kevyemmät perusteet.

– Asiallinen syy voi periaatteessa olla mikä tahansa pieni rike, kunhan se ei ole syrjivä. Esimerkiksi kertaluonteinen myöhästyminen, työohjeiden vähäinen laiminlyönti tai hiukan tehoton työsuoritus ovat sinällään asiallisia syitä, mutta eivät painavia, sanoo Pohjola.

Jos painavaa syytä irtisanomiselle ei jatkossa tarvittaisi, työntekijän irtisanomissuoja lähenisi hänen mukaansa koeajan tasoa.

– Kukaan meistä ei ole täydellinen ja aivan täysin moitteeton työntekijä. Muutamalla minuutilla venynyt kahvitauko, satunnainen yksityisasioiden hoitaminen työpäivän aikana esimerkiksi sairastuneen lapsen tai vaikean elämäntilanteen vuoksi ovat inhimillisiä tilanteita ja arkipäivää monella työpaikalla. Ne voisivat kuitenkin olla riittäviä perusteita irtisanomiselle, jos painavasta syystä luovutaan, Pohjola muistuttaa.

Epävarmuus ja pelko lisääntyy

Vielä on epäselvää mihin irtisanomiskynnys tulisi asettumaan, sillä tarkemmat muotoilut tullaan näkemään hallituksen esitysluonnoksessa. Pohjolan mukaan työntekijästä johtuvien irtisanomisperusteiden keventäminen olisi joka tapauksessa järisyttävä muutos, joka romuttaisi työntekijän työsuhdeturvan ja toisi turvattomuutta.

– Irtisanomissuojan heikentäminen samalla, kun työttömyysturvaa heikennetään, tarkoittaisi työntekijöiden turvallisuuden tunteen merkittävää romuttamista. Työntekijät joutuisivat elämään pelossa, jos periaatteessa mikä tahansa pieni ”tottelemattomuus” voisi potentiaalisesti johtaa irtisanomiseen, Pohjola sanoo.

Täysin yhdeltä seisomalta ei työntekijä kuitenkaan jatkossakaan voisi tulla irtisanotuksi, sillä Pohjolan tietojen mukaan työntekijälle tulisi antaa ensin varoitus.

– Jos varoitusta ei olla poistamassa, niin vasta se toinen pieni myöhästyminen tai muu moitittava käytös voisi oikeuttaa irtisanomiseen, hän arvioi.

PAMin ratkaisupäällikkö Arja Pohjola
Painavan syyn vaatimuksesta luopuminen olisi työntekijöille järisyttävä muutos kohti epävarmuutta, PAMin ratkaisupäällikkö Arja Pohjola sanoo.

Painavuuden arviointi keskiössä

PAMin vuosittain ajamista riita-asioista suuri osa koskee nimenomaan irtisanomisia, joissa painavan syyn arviointi on keskiössä. Pohjolan mukaan useimmiten irtisanomiseen löytyy asiallinen syy, mutta sitä, onko rike ollut painava, arvioidaan aina tapauskohtaisesti.

Hän antaa kaksi esimerkkiä PAMin ajamista oikeustapauksista: ensimmäisessä tarjoilija irtisanottiin sillä perusteella, ettei hän ollut hymyillyt riittävästi työtehtävässään. Toisessa tapauksessa työntekijä oli viettänyt liian pitkän wc-tauon työpaikalla sattuneen sanaharkan jälkeen. Palattuaan tauolta hänen oli käsketty poistumaan työpaikalta kokonaan. Tuomioistuin totesi molemmissa tapauksissa potkut laittomiksi.

– Kävisikö jatkossa tämänkaltaisissa tapauksissa toisin, jos painavasta syyn vaatimuksesta päätettäisiin luopua?, Pohjola kysyy.

Irtisanomissuojan heikentäminen on yksi hallituksen monista työntekijöihin kohdistuvista heikennyksistä ja leikkauksista.

Teksti: Minna Raitapuro