Liity PAMiin

Palvelualojen ammattiliitto PAM on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien edunvalvoja. Neuvottelemme työehtosopimukset ja palkat. Kun liityt PAMiin, saat apua työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä, jotka liittyvät esimerkiksi palkkaan, työvuoroihin, työaikoihin ja lomaan. Jäsenyyteen kuuluu myös työttömyyskassan jäsenyys.

Kun olet ollut työttömyyskassan jäsen vähintään 6 kuukautta, saat ansiopäivärahaa työttömyyden tai lomautuksen sattuessa (lue lisää työssäoloehdosta). On turvallista vaihtaa PAMiin toisesta liitosta tai YTK:sta: kun jäsenyys ei katkea, niin oikeutesi ansiopäivärahaan säilyy. PAMiin et voi liittyä silloin, kun olet lomautettu tai työtön.

Liity PAMin jäseneksi

jos olet töissä yksityisellä palvelualalla, esimerkiksi myyjänä, siivoojana, tarjoilijana, kokkina, kahvilatyöntekijänä, vartijana, kiinteistönhoitajana tai kampaajana

Liity PAMin opiskelijajäseneksi tästä

jos opiskelet palvelualan ammattiin etkä käy töissä samaan aikaan. Opiskelijajäsenyys on ilmainen!

Voit liittyä myös:

Kun liityt, saat liittymislahjaksi Cityshoppari-sovelluksen, jolla saat tuhansia etuja ja alennuksia!

Liityttyäsi saat vahvistuksena tekstiviestin PAMista. Liittymiskirje postitetaan sinulle noin kahden viikon kuluessa. Jäsenyys astuu voimaan ja pysyy voimassa liittymispäivästä lähtien, kun maksat jäsenmaksun heti liittymispäivästä alkaen säännöllisesti.

PAMin jäsenyys kannattaa

PAMin ja työttömyyskassan jäsenenä sinulle kuuluvat:

• työehtosopimus (sis. paremmat työehdot ja palkat, jotka liitto neuvottelee puolestasi)
  • työpaikallasi luottamusmies, jolta saat tukea ja neuvoja ongelmissa
  • liiton työsuhde- ja jäsenneuvontapalvelut
  • oikeusapu ja lakimiehen palvelut, jos tarvitset niitä työsuhdeasioittesi hoidossa
  • ansiosidonnainen työttömyysturva, jos jäät työttömäksi tai sinut lomautetaan. Jos teet osa-aikatyötä vähäisillä tunneilla, voit saada työttömyyskassasta soviteltua päivärahaa. Saat ansiopäivärahaa, kun olet ollut PAMin ja työttömyyskassan jäsen vähintään 6 kuukautta. Lue lisää
  • materiaalia työehtojen valvontaan
  • upeat jäsenedut, joista saat satojen eurojen hyödyn

Kun olet PAMin jäsen, voit olla huoletta töissä
Pidämme huolen siitä, että sinua kohdellaan oikeudenmukaisesti, palkkasi maksetaan oikein ja työssäsi noudatetaan työehtosopimusta. PAMin jäsenenä saat apua, jos jokin on epäselvää tai vaivaa mieltä. Voit aina kysyä neuvoa työpaikan luottamusmieheltä tai PAMin palvelukanavista, jos et tiedä onko palkkasi oikein, millaisia työvuoroja sinun kuuluisi saada, onko sinulla oikeus lisätyötunteihin, miten ylityöt korvataan tai onko työsuhteesi päätetty oikeilla perusteilla. Jos työelämässäsi tulee isompia ongelmia, käytössäsi ovat myös PAMin oikeus- ja lakimiespalvelut.

"Mielestäni on järkevää vakuuttaa oma työura. Liittymällä PAMiin ja työttömyyskassaan saa turvan myös mahdollisen työttömyyden osuessa kohdalle. Yksin ei jää ikinä: kaikkiin työsuhteisiin liittyviin kysymyksiin saa aina apua. Lisäksi luottamusmies on työntekijää varten työpaikalla.”

Reetta, PAMin jäsen

PAM neuvoo jäseniään työsuhdeasioissa vuosittain n. 50 000 kertaa ja ratkaisee n. 1000 erimielisyystapausta. Suurin osa työpaikkojen erimielisyyksistä koskee sitä, että työntekijälle on maksettu liian vähän palkkaa.

Jäsenmaksu
PAMin jäsenmaksu on 1,5 % bruttopalkasta. Esim. 1000 €:n palkasta jäsenmaksu on 15 € ja 2000 €:n palkasta 30 €. Maksamastasi jäsenmaksusta saat osan takaisin verovähennyksenä. Jäsenmaksu hoituu helpoiten, kun valtuutat palkanlaskennan veloittamaan sen suoraan palkastasi. Opiskelijajäsenyys on täysin ilmainen, jos sinulla ei ole palkkatuloja eikä työttömyyskassasta makseta päivärahaa.

Katso täältä, mitä kaikkea saat jäsenmaksulla! Lue myös lisää perusteluja jäsenyydelle yleisesitteestämme

Opiskeletko?

Opiskelijajäsenyys
Jos opiskelet palvelualan ammattiin, liity PAMin opiskelijajäseneksi. Jäsenyys on ilmainen! Opiskelijajäsenellä on lähes kaikki samat jäsenedut kuin normaalijäsenelläkin (ei kuitenkaan oikeutta työsuhdeneuvontaan eikä oikeudellisiin palveluihin).

Jos opiskelet ja teet töitä palvelualalla
Jos työskentelet opintojen ohella, kannattaa sinun liittyä PAMin varsinaiseksi jäsenyydeksi ja maksaa jäsenmaksua palkkatuloistasi. Silloin kerrytät työssäoloehtoa, joka on edellytys ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle. Kun valmistut omalle alallesi, voit vaihtaa liittoa ja PAMin jäsenyyden aikana kerryttämäsi työssäoloehto seuraa mukana.

Mielessä kysymyksiä?

Ota yhteyttä, jos jokin mietityttää liittymisessä, jäseneduissa tai jäsenmaksuissa. Autamme sinua mielellämme. Lähetä viesti täällä tai soita 030 100 600

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat