Kaupan alan lakko

Palvelualojen ammattiliitto PAM on julistanut lakon kaupan alalle, koska työnantajia edustavan Kaupan liiton kanssa ei ole päästy sopuun uudesta työehtosopimuksesta ja palkankorotusten tasosta.

Lakot toteutetaan ennalta määrätyissä yrityksissä, eli ne eivät koske koko alaa. Lakot koskevat kaikkia lakkokohteissa työskenteleviä PAMin ja Kaupan liiton neuvottelemien työehtosopimusten piiriin kuuluvia työntekijöitä, ei vain PAMin jäseniä.

Lakon aikana ei pidä tehdä lakon piiriin kuuluvia työtehtäviä

Lakko-oikeus on perusoikeus, joten työnantaja ei voi velvoittaa ketään tekemään lakon alaista työtä. Jokaisella työntekijällä on oikeus kieltäytyä lakonalaisista töistä.

Sivun sisältö:
Ylityökielto, tilapäisen siirron kielto sekä vuoronvaihtokielto 1.2. klo 06.00 alkaen
Lakot viikolla 6
Lakot viikolla 7 (13.2.–16.2.)
Lakot viikolla 7 (16.2.–18.2.)
Lakkoavustus ja ilmoittautuminen lakkoon
Poikkeusluvat
Muut sivut
Yleistä lakkoavustuksesta
Usein kysytyt kysymykset lakosta
PAMin yleiset lakkosivut

Ylityökielto, tilapäisen siirron kielto sekä vuoronvaihtokielto 1.2. klo 06.00

PAMin hallitus päätt kaupan alalle asetettavasta ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta sekä tilapäisen siirron kiellosta.

Ylityö-, vuoronvaihto- ja siirtokielto astuu voimaan keskiviikkona 1.2. ja koskee koko kaupan alaa, sekä varastoja että myymälöitä.

Ylityökiellon aikana työaikapankkiin tai vastaaviin järjestelmiin ei kerrytetä työtä. Ylityökiellon aikana ulkopuolisen työvoiman tai esimerkiksi tarvittaessa työhön kutsuttavien työntekijöiden tai vuokratyön käyttöä ei hyväksytä, mikäli sillä pyritään kiertämään laillista ylityökieltoa.

Vuoronvaihtokiellon aikana työntekijät eivät sovi työnantajan kanssa työvuorojen vaihtamisesta tai tee työaikaan muitakaan työnantajan esittämiä muutoksia. Työpaikalle saavutaan ja sieltä poistutaan täsmällisesti työvuoroluetteloon merkityn työvuoron mukaisesti. Kiellon aikana ei kerrytetä liukumia eikä työaikapankkeja.

Lue lisää ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta

Tilapäisen siirron kiellon aikana ei työntekijää voi siirtää työskentelypaikasta tai työtehtävästä toiseen. Työntekijät tekevät vain oman työnsä omassa tavanomaisessa työskentelypaikassaan vahvistetun listan mukaisesti. Kiellon tarkoituksena on estää tilanteet, joissa työntekijöitä siirretään henkilöstövajauksesta johtuen lakon piiriin kuuluviin työskentelypaikkoihin.

Lakot

Jos työntantajaliiton kanssa ei ole päästy sopuun aiemmin, lakot toteutetaan ennalta määrätyissä yrityksissä seuraavasti:

Lakot viikolla 6 (6.2.–11.2.)

• Kaupan varastoissa lakko alkaa maanantaina 6.2. klo 05.00 ja päättyy torstaina 9.2. klo 05.00
  • Marketeissa ja osassa Keskon logistiikkapalveluja lakko alkaa torstaina 9.2. klo 05.00 ja päättyy lauantaina 11.2. klo 05.00

Viikko 6: Lakkokohteet

Lakkokohteissa kaikki kaupan työehtosopimuksen alainen työ on lakon piirissä. Tämä koskee myös vuokratyöntekijöiden tai alihankintana tehtyä työtä. Alla olevassa linkissä on listattu vuokratyöyrityksiä, joilla on lakkokohteissa toimintoja.

Lakkokohteet ja vuokratyöyritysten toiminnot kohteissa

Lakot viikolla 7 (13.2.–16.2.)

• Lakot alkavat varastossa maanantaina 13.2. klo 05.00 ja päättyvät 16.2. klo 05.00 (tai ennen klo 05.00 alkaneen työvuoron päätyttyä).

Lakko koskee 47 toimipaikkaa ja sen piirissä on noin 4 000 kaupan alan työntekijää. Lakot koskevat lakkokohteissa työskenteleviä PAMin ja Kaupan liiton neuvottelemien työehtosopimusten piiriin kuuluvia työntekijöitä ja varasto- ja kuljetusesimiehiä. Lakko koskee myös vuokratyöntekijöiden työtä ja alihankintana tehtyä työtä.

Viikko 7:  Lakkokohteet (13.2.–16.2.)

Lakot viikolla 7 (16.2.–18.2.)

• Lakot alkavat 16.2. klo 05.00 ja päättyvät 18.2. klo 05.00. Lakon piirissä ovat muun muassa kaikki K-Citymarketit, Prismat, Lidl Suomi Ky:n ja Veljekset Keskinen Oy:n myymälät, 42 Tokmannin myymälää sekä Kesko Logistiikan terminaalit Tampereella, Turussa, Kuopiossa ja Oulussa.

Viikko 7: Lakkokohteet (16.2.–18.2.)

Lakko koskee 415 toimipaikkaa, joissa työskentelee noin 26 000 työntekijää. Lakko koskee myös esihenkilöitä. Lakkokohteissa kaikki kaupan työehtosopimuksen alainen työ on lakon piirissä. Tämä koskee myös vuokratyöntekijöiden tai alihankintana tehtyä työtä.

Lakkoavustus ja ilmoittautuminen lakkoon

PAM maksaa lakkoavustusta niille kaupan alan lakossa mukana oleville PAMin jäsenille, joilla olisi ollut vähintään neljän (4) tunnin työvuoro lakon aikana ja joille syntyy tämän vuoksi ansionmenetystä. Lakkoavustus on 100 euroa (66,40 euroa netto)/lakkovuorokausi, jolta ansionmenetystä on tapahtunut.

Lakkoon ilmoittaudutaan täyttämällä lakkoavustushakemus, joka avataan tähän lakon ensimmäisenä päivänä. Avustus haetaan kaikilta lakkopäiviltä samalla kertaa. Toimita lakkohakemus viimeistään kuukauden kuluessa lakon päättymisestä. Lakkoavustushakemukset käsitellään kahden viikon kuluessa niiden saapumisesta.

Poikkeusluvat

Lakko eivät koske hätätyötä eikä tehtäviä, joissa se vaarantaisi yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja tai aiheuttaisi yleiselle edulle huomattavaa vahinkoa. Näistä töistä tulee hakea poikkeuslupaa viimeistään 7 vuorokautta ennen lakon alkamista

Lakkosivuilla pam.fi/lakko on lomake, jolla yritykset hakea poikkeuslupaa.

Tarkemmat tiedustelut lakko@pam.fi

Yleistä lakkoavustuksesta
Usein kysytyt kysymykset lakosta
PAMin yleisiltä lakkosivuilta löydät paljon yleistä lisätietoa ja usein kysytyt kysymykset.

Päivitä jäsentietosi

On tärkeää, että jäsentietosi (mm. työpaikka ja yhteystiedot) ovat oikein PAMin jäsenrekisterissä. Voit tarkistaa ja päivittää ne asiointipalvelussa.

Kysy lisätietoja luottamusmieheltä

Voit aina kysyä apua työpaikkasi luottamusmieheltä. Otathan siis yhteyttä häneen, jos sinulla on kysymyksiä!
Voit soittaa myös työsuhdeneuvontaan ma-pe klo 10-14, puh. 030 100 620 tai meilata osoitteeseen lakko@pam.fi

Työkaveri mukaan

Kerro työkaverille miksi myös hänen kannattaa olla mukana! Jos työkaverisi ei vielä ole jäsen, suosittele hänelle jäsenyyttä - se kannattaa!

Jos et ole vielä jäsen, liity nyt! Liittymislomakkeelle pääset tästä.

Kaupan neuvotteluiden uutiset

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme