05.05.2023 14:00

Apteekkien työntekijöille yhteensä 6 prosentin pal­kan­ko­ro­tuk­set ja 400 euron kertaerä

Palvelualojen ammattiliito PAM ja Apteekkien työnantajaliitto ovat päässeet sopuun apteekkien työntekijöiden palkankorotuksista ja työehdoista. Kaksivuotinen työehtosopimus on voimassa 1.5.2023-30.4.2025.

Apteekkialan järjestöjen mukaan lääkeasioiden uudistuksen tulee tähdätä järkevään ja vaikuttavaan lääkehoitoon

Henkilökohtaisia palkkoja, palkkataulukoita ja työaikalisiä korotetaan 3,0 prosenttia 1.8.2023 ja 3,0 prosenttia 1.8.2024.

Lisäksi joulukuun 2023 palkanmaksun yhteydessä maksetaan 400 euron kertaerä työntekijöille, joiden työsuhde on alkanut viimeistään 1.1.2023. Osa-aikaisille työntekijöille kertakorvauksen määrä lasketaan sovitun työajan ja täyden työajan suhteessa. Kertakorvaus voidaan maksaa myös kahdessa yhtä suuressa osassa, toinen erä kuitenkin viimeistään kesäkuussa 2024.

Työnantajaliiton kanssa sovittiin myös, että palkkausjärjestelmän kehittämistä jatketaan. Tavoitteena on, että uusi palkkausjärjestelmä otetaan käyttöön seuraavan sopimuskauden alusta.

PAM sai työehtosopimukseen myös 1.8.2022 voimaan tulleen perhevapaauudistuksen mukaiset tasa-arvoiset palkalliset perhevapaat. Kesäkuusta lähtien ei-synnyttävä vanhempi saa 36 palkallista perhevapaapäivää aiemman kuuden sijaan.

Tarkemmat tiedot uusista palkoista ja muutoksista työehtosopimukseen täällä