16.04.2024 20:17

Hallitus unohti palvelualat ja palvelualojen työntekijät kehysriihessä

Yleisen arvonlisäverokannan nostaminen 25,5 prosenttiin heikentää pienituloisten ostovoimaa ja iskee palvelualojen yrityksiin. Kasvutoimia hallitus suuntaa vain teollisuuteen.

Maan hallitus kertoi tänään kehysriihen päätöksistä, jotka heikentävät jo valmiiksi taloudellisesti haastavassa tilanteessa olevien palvelualojen työntekijöiden ostovoimaa. Orpon-Purran hallitus nostaa yleistä arvonlisäverokantaa 24 prosentista 25,5 prosenttiin.

Alv:n korotuksesta kärsivät pienituloiset, joiden tuloista suuri osa menee kulutukseen. Kohtuuttomien työttömyysturva- ja asumistukileikkausten myötä moni pienituloinen joutuu arjessaan jo nyt tekemään vaikeita valintoja. Kehysriihessä päätetty yleisen arvonlisäverokannan korotus ja lääkekorvauksien alkuomavastuun nosto vaikeuttavat tilannetta entisestään.

– Nyt tehdyillä päätöksillä ei helpoteta esimerkiksi vastentahtoisesti osa-aikaisten palvelualojen työntekijöiden asemaa, vaan kaadetaan lisää kylmää vettä niskaan, toteaa PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen

Kehysriihessä hallitus ei perunut aikaisempaa päätöstään, jolla alennettiin suurituloisten verotusta. Päätetty ansiotuloverotuksen indeksitarkistuksen alimitoitus asteikon kahden ylimmän portaan osalta näyttäytyy lähinnä symbolisena toimena.

Hallitus päätti myös olla kiristämättä pääomien verotusta esimerkiksi listaamattomien yhtiöiden osalta.

– Pieni- ja keskituloiset kantavat edelleen suurimman vastuun sopeutustoimista. Pääomatuloihin ja yritystukiin hallitus ei koske, vaikka pienituloisilta leikkaamista perustellaan välttämättömyydellä, Rönni-Sällinen sanoo.

Lisäksi hallitus leikkaa koulutuksesta, vaikka se on väittänyt koulutuksen olevan erityissuojelussa. Nyt ilmoitetuilla päätöksillä ammatillisesta koulutuksesta leikataan 100 miljoonaa euroa. Vaikka leikkauksien väitetään kohdistuvan jo tutkinnon suorittaneisiin, tulee se tosiasiallisesti vaikuttamaan ammatillisen koulutuksen tarjontaan ja saatavuuteen kokonaisuudessaan.

Hallitus kertoi samalla merkittävästä kasvupaketista ja investointien tukemisesta.

– Kasvupaketin toimet kohdistetaan kuitenkin yksinomaan teollisuuteen, kun taas palvelualoja kurjistetaan alv-korotuksella, Rönni-Sällinen lopettaa.