Artikkelit

01.03.2024 12:52

Kohenna talousosaamistasi ja opi keinot tietoturvalliseen pankkiasiointiin

PAMin ja Nordean yhteistyöllä järjestettävissä webinaareissa sukelletaan tänä vuonna oman talouden hallintaan sekä opitaan keinoja verkkohuijauksilta suojautumiseksi.

PAM ja Nordea ovat tehneet yhteistyötä nuorten taloustaitojen vahvistamiseksi vuodesta 2021 lähtien.  Suositut oman talouden hallintaan, säästämiseen ja sijoittamiseen pureutuvat koulutukset saavat tänä vuonna jatkoa webinaarien muodossa. Erityisesti 20–40-vuotiaille nuorille aikuisille suunnattuihin webinaareihin ovat tervetulleita kaikki omien taloustaitojen kehittämisestä kiinnostuneet PAMin jäsenet.

– Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa taloustaitojen opettelua. Usein pienilläkin oivalluksilla on suuri merkitys omaan arkeen, sillä niiden avulla voi saada talouteen joustavuutta ja ennaltaehkäistä stressiä, Nordean yhteiskuntavastuu- ja työnosallisuuden johtaja Kati Kemell sanoo.

Rahankäyttö ja oman talouden hallinta –webinaarissa opitaan Nordean asiantuntijoiden johdolla tärkeimmät taidot suunnitelmalliseen taloudenhallintaan ja taloudellisen turvallisuuden tunteen lisäämiseen.

– Hyvät taloustaidot tuovat turvaa tulevaisuuden rakentamiselle ja vakautta arkeen, kun taas taloudellisten haasteiden on todettu aiheuttavan jopa masennusta, Kemell sanoo.

Digihuijausten määrä kasvussa

Yhteiskunnan digitalisoituessa talouspetosten määrä on kasvanut ja verkkohuijauksia on nyt liikkeellä enemmän kuin koskaan. Finanssiala ry:n pankeilta keräämistä tiedoista ilmenee, että viime vuonna suomalaisia yritettiin huijata 76,9 miljoonan euron edestä, josta pankit onnistuivat torjumaan 32,7 miljoonaa. Sitä mukaa, kun pankit kehittävät turvallisuustoimia, keksivät myös huijarit uusia keinoja.

Hän kertoo huijausten olevan tänä päivänä niin taitavasti toteutettuja, että uhriksi voikin päätyä kuka vain. Huijarin tärkein työkalu on kiireen tunteen luominen: kun ihminen toimii kiireessä tai painostettuna, keskittyminen herpaantuu ja huolimattomuus lisääntyy.

– Pankkitunnuksia käytettäessä kannattaa aina keskittyä siihen mitä on tekemässä ja lukea tarkkaan mitä vahvistaa. Yllättävät yhteydenotot tulisi aina varmistaa ennen toimimista – koskaan ei ole niin kiire, ettei tavanomaisia tarkistuksia ehtisi tehdä. Kuka otti yhteyttä, miten päädyin tälle sivulle, kuka pyytää toimimaan ja miksi? Kemell muistuttaa.

– Yleisimpiä huijauksia ovat tällä hetkellä sijoitushuijaukset, erilaiset tietojenkalastelut sekä käytetyn tavaran kauppapaikoilla tapahtuvat huijaukset, Kemell sanoo.

Huijauksia vastaan voi varautua oppimalla tunnistamaan niitä ja oppimalla turvallisuutta vahvistavia toimintatapoja omaan arkeen.

Omia tietoja voi päivittää esimerkiksi Digiturvallisuus pankkiasioissa -webinaarissa, jossa Nordean petostorjunnan asiantuntijat käyvät läpi tämän hetken tyypillisimmät verkkohuijaukset Suomessa ja antavat vinkit niiltä suojautumiseksi.

Nordean yhteiskuntavastuu- ja työnosallisuuden johtaja Kati Kemell kannustaa oppimaan ja kehittämään omia taloustaitojaan.

Ilmoittaudu mukaan webinaareihin!

Rahankäyttö ja oman talouden hallinta

5.3. klo 10.00-12.00
3.9. klo 14.00-16.00

Digiturvallisuus pankkiasioissa

19.4. klo 10.00-10.45
29.8. klo 14.00-14.45

Kaikille ilmoittautuneille lähetetään jälkikäteen webinaarin tallenne. Ilmoittaudu siis mukaan, vaikka et pääsisikään linjoille.

Teksti: Minna Raitapuro
Kuvat: Shutterstock/Nordea