14.11.2023 16:55

Kokkolassa logistiikkakeskukselta marssi ulos sata työntekijää ­­– Huoli tulevaisuudesta yhdistää

Ulosmarssineet HalpaHallin työntekijät eivät hyväksy työntekijöiden aseman heikentämistä ja perusturvaan kajoamista.

Logistiikkakeskuksen alueluottamusmies Arja Vakkuri (oik.) kertoo, että työnantaja on suhtautunut ymmärtäväisesti ulosmarssiin ja työtekijöiden oikeuteen ottaa kantaa työehtoihin. Kyltit kertovat huolenaiheista, jotka koskevat koko yhteiskuntaa.

Työntekijät marssivat Kokkolassa ulos HalpaHallin logistiikkakeskukselta tänään tiistaina kello 11 ja jäivät lakkoon, joka kestää puoleen yöhön asti. Logistiikkakeskuksen alueluottamusmies Arja Vakkuri toteaa, että noin sadan työntekijän osallistuminen lakkoon yhtenä rintamana on vahva viesti siitä, että hallituksen lukuisia suunnitelmia työntekijöiden aseman heikentämisestä ei hyväksytä.

– Merkittäviä työtaisteluita on aiemminkin käyty, mutta mikään niistä ei vedä vertoja tälle tilanteelle. Nyt hallitus haluaa viedä meiltä kaiken. Myös oikeuden työtaisteluihin, Vakkuri sanoo.

PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne korostaa, että poliittisia lakkoja ei ole suunnattu työnantajia kohtaan, vaan niiden avulla halutaan lähettää viesti maan päättäjille.

– Emme hyväksy sitä, että työttömyyspäivärahaa ja asumistukea leikataan, tulevaisuudessa on helpompi antaa ihmisille potkut, ensimmäinen sairauspäivä on palkaton tai että määräaikaisia työsuhteita voidaan ketjuttaa aiempaa helpommin, Kalliorinne luettelee hallitusohjelman kirjauksia.

– Emme tervehdi ilolla sitäkään suunnitelmaa, että tulevat lait antaisivat mahdollisuuden ohittaa työehtojen sopimisessa paikalliset luottamusmiehet. Kyllä parhaat neuvottelijat tulevat työyhteisöjen sisältä, Kalliorinne jatkaa tervehtiessään ulos marssineita työntekijöitä.

Lakkojen avulla kerrotaan maan hallitukselle, että työntekijät ovat hereillä ja ottavat voimakkaasti kantaa työelämän ja heikommassa asemassa olevien kansalaisten perusturvan heikentämiseen.

– Keskustelu on vilkasta ja hallitusohjelma on ollut iso puheenaihe työpaikalla. Emme ole ottamassa kantaa pelkästään tähän hetkeen vaan myös tulevaisuuteen. Meillä on paljon työntekijöitä, joiden perheisiin kuuluu nuoria ja kaikista eduista ja tuista leikkaaminen on erittäin suuri huolenaihe. Huoli yhdistää, Vakkuri toteaa.

Mirka Marjakangas peräänkuuluttaa oikeutta asiallisiin työehtoihin ja perusturvaan. Kaikki heikennykset iskevät lujasti pienituloisen yksinhuoltajan arkeen.

Useita leikkauksia samaan aikaan

Mirka Marjakangas kuuluu logistiikkakeskukselta ulos marssineisiin työntekijöihin ja sanoo, että haluaa näin kertoa oman mielipiteensä hallituksen suunnitelmiin ja tukea myös muita.

– Äitinä ja perheen elättäjänä haluan, että meillä säilyy oikeudet nyt ja tulevaisuudessa. Tuntuu, että hallitus haluaa puuttua ihan kaikkeen ja saada aikaan sekasortoa viemällä pieniä asioita sieltä täältä isojen asioiden rinnalla. Näin toimimalla meiltä hupenee perusta kokonaan, Markakangas sanoo.

– Kaikki hallitussuunnitelmassa olevat asiat vaikuttavat työhyvinvointiin ja perusturvaan. Erityisesti tämä kaikki koskee meitä pienituloisia. Miten me rakennamme lastemme tulevaisuutta, jos siltä viedään pohja pois, hän kysyy.

Bong Kosol on työllistynyt vakituisesti vasta vuosi sitten, mutta teki sitä ennen vuosien ajan töitä vuokratyöfirmojen kautta. Hänellä on omakohtainen kokemus siitä, kuinka vaikeaa maahanmuuttajan on työllistyä.

– Nyt ehtoja halutaan vielä entisestään heikentää, emmekä voi hyväksyä sitä, kuten emme muitakaan ihmisen perusturvaan ja toimeentuloon liittyviä suunnitelmia.

– Työ on ihmiselle tärkeä perusoikeus, mutta myös työntekijällä pitää olla oikeuksia. Ei kukaan halua tulla esimerkiksi sairaana töihin ja yksikin päivä on pienestä palkasta paljon pois. Jos jää työttömäksi ja työttömyysturvaa leikataan ja asumistukea leikataan, niin mitä meille enää jää. Tulevaisuus vaikuttaa pelottavalta kaikille, mutta erityisesti perheille, joissa on pieniä lapsia, Kosol toteaa.

Bong Kosol (oik.) on erittäin tyytyväinen vakituisesta työpaikastaan, mutta tietää omakohtaisesti, miten vaikeaa maahanmuuttajan on työllistyä. Järjestöjohtaja Risto Kalliorinne sanoo, että vain tietoa jakamalla asioihin voidaan vaikuttaa.

Teksti ja kuvat: Tuovi Pulkkanen