27.03.2024 12:41

Lakot jatkuvat keskeytyksettä myös ensi viikon ajan

SAK:n hallitus päätti tänään jatkaa maaliskuussa alkaneita poliittisia lakkoja viikolla 7.4. asti. PAM jatkaa lakkotoimia muiden liittojen ilmoittamissa lakkokohteissa.

Vientiin, tuontiin, logistiikkaan ja teollisuuden tuotantolaitoksiin kohdistuvat lakot alkoivat alun perin 11.3. Tänään tehdyn päätöksen myötä lakot jatkuvat ainakin 7.4. asti. Lakkokohteet pysyvät samoina.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan mukaan ammattiliitoilla on edelleen valmius koska tahansa keskeyttää lakot, jos hallitus osoittaa ymmärrystä työntekijöiden huolille.

– Hallitus on kylmäsydäminen ja kovakorvainen tavallisten ihmisten huolille. Ensimmäinen päivä huhtikuuta astuvat voimaan seuraavat rajut sosiaaliturvan heikennykset. Niiden ja muiden leikkausten seurauksena köyhyys Suomessa lisääntyy 100 000 aikuisella ja 17 000 lapsella, Eloranta toteaa SAK:n tiedotteessa.

Lakossa on yhteensä noin 7 000 Teollisuusliiton, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n, Palvelualojen ammattiliiton PAMin, Rakennusliiton, Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n sekä Sähköliiton työntekijää.

Suomalaisten tuki lakoille on edelleen vankkaa

SAK:n Verianilla 21.–26.3. teettämän kyselyn mukaan 51 prosenttia suomalaisista hyväksyy SAK:n ja sen jäsenliittojen lakot, joilla vastustetaan hallituksen työelämäheikennyksiä. 42 prosenttia ei hyväksy ja 7 prosenttia ei tiedä kantaansa. Vahvinta tuki toimille on nuorten, naisten ja työntekijöiden keskuudessa.

– Suomalaiset eivät hyväksy Orpon-Purran hallituksen linjaa. Tällä hetkellä moni jo pohtii, tuleeko kehysriihestä vielä lisää keppiä tavallisille työntekijöille ja yhteiskunnan heikoimmille, Eloranta kommentoi.

Lue SAK:n tiedote asiasta

Katso lakkokohteet SAK:n sivuilta