13.02.2024 11:22

Lidl siirtämässä myymälätyöntekijöitä varastoihin lakon ajaksi – ”Kenenkään ei pidä tehdä lakon alaista työtä”

PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne on tyrmistynyt Lidlin pyrkimyksistä siirtää työntekijöitä myymälöistä lakkokohteisiin.

PAMin tietoon on tullut, että Lidl etsii parasta aikaa vapaaehtoisia myymälätyöntekijöitä jakelukeskuksiin huomenna alkavien lakkopäivien ajaksi. PAM on julistanut kaupan alan logistiikkakeskuksia koskevat laajat poliittiset lakot ajalle 14.-16.2.2024, jotka koskevat yhteensä noin kymmentä tuhatta työntekijää.

Lidlin jakelukeskuksissa tehtävistä työvuoroista maksetaan työntekijöille myymälöitä koskevan työehtosopimuksen mukaista palkkaa, vaikka logistiikassa työskentelevien palkkaus on alan tessin mukaan korkeampi. Myymälähenkilökuntaa houkutellaan jakelukeskuksiin muun muassa kilometrikorvauksilla, päivärahoilla sekä catering-palveluilla. PAMilla on kopio rekrytointi-ilmoituksesta, josta nämä seikat käyvät ilmi.

– Voi sanoa, että tässä haetaan työvoimaa alipalkalla lakkoa murtamaan, Kalliorinne sanoo.

Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajan perehdyttämään työntekijän työhön ja työolosuhteisiin sekä työvälineiden oikeaan käyttöön ja turvallisiin työtapoihin. Kalliorinne muistuttaa, että jakelukeskuksissa tehtävä työ poikkeaa myymälätyöstä ja siihen liittyy muun muassa raskaiden kuormien siirtelyä.

– Miten perehdytys on ajateltu hoitaa? Onko vastuullista siirtää työntekijöitä erityisosaamista vaativiin työtehtäviin ilman kokemusta? Jos sattuu, jotain, kenellä on vastuu? hän kysyy.

Kalliorinne kehottaa työntekijöitä välttämään lakon alaisten työn tekemistä. Hän muistuttaa, että työntekijöillä on oikeus jäädä lakkoon ja saada lakkoavustusta siinäkin tapauksessa, että olisi ehtinyt jo ilmoittautua työvuoroon logistiikkakeskukseen ja työvuoro olisi merkittynä.

– Tässä on kysymys laillisen lakon murtamisesta. Kenenkään ei pitäisi tehdä lakon alaista työtä.

Kuva: Vesa Moilanen/Lehtikuva
Teksti: Minna Raitapuro