Artikkelit

27.02.2024 15:06

”Meillä on erityistehtävä alkoholihaittojen torjunnassa”

Alkossa työhön liittyy erityistehtävä alkoholihaittojen ehkäisyssä. Raision keskustan Alkossa yli 20 vuotta työskennellyttä Mikko Erosta alkoholilain mahdolliset muutokset huolestuttavat.

Mikko Eronen työskentelee Alkossa.
Mikko Eronen on työskennellyt Raision keskustan Alkossa yli 20 vuotta.

Tammikuu on Alkon myymälöissä tyypillisesti rauhallisempaa aikaa – muun muassa tipattoman tammikuun vuoksi. Asiakkaita on vaikkapa vilkkaaseen joulukuuhun verrattuna huomattavasti vähemmän ja aikaa jää enemmän muihin töihin, kuten myymälän perusteellisempaan siistimiseen.

Alko on ollut toistuvasti asiakaspalveluvertailujen kärjessä ja asiakkaiden kohtaaminen onkin meille ykkösjuttu. Asiakaspalveluun ja sen kouluttamiseen on panostettu vuosikaudet, ja tämä näkyy meillä laadukkaina asiakaskokemuksina.

Alkon toimintaan liittyy vahvasti vastuullisuus ja meillä on erityistehtävä alkoholihaittojen torjumisessa. Päivittäisessä työssämme se näkyy alkoholilain mukaisena myynninvalvontana. Saamme koulutusta tähän myynninvalvonnan tehtävään vuosittain, ja tämä on myös uuden myyjän perehdytyksessä yksi ensimmäisistä opetettavista asioista ennen varsinaisen myymälätyön aloittamista.

Alkoholilakiin kaavaillaan parhaillaan uudistusta, jonka mukaan kaupoissa saisi myydä aiempaa vahvempia, maksimissaan 8 % vahvuisia juomia.  Alkolaisena, tai yksityishenkilönä, en pidä tätä kovinkaan positiivisena asiana ihan jo kansanterveydenkään kannalta. Liiallisen alkoholinkäytön seurauksista kertyy vuosittain yli 1,4 miljardin euron lasku yhteiskunnalle ja mahdollinen lakimuutos ei ainakaan helpottaisi tätä ongelmaa.

Alkoholin kulutus ja sen myötä haitat tulisivat varmasti lisääntymään, jos myyntipaikkojen määrä kasvaisi nykyisestä yli 12-kertaiseksi. Myös alkoholin myyntiajat ovat päivittäistavarakaupoissa selkeästi Alkoa pidemmät. Mielestäni sosiaali- ja terveyspalvelut eivät kaipaa yhtään lisäkuormaa, jota alkoholista aiheutuvien haittojen lisääntyminen väistämättä toisi.

Meillä on eduskunnan asettama erityistehtävä alkoholihaittojen ehkäisyssä.

Alko on erityislaatuinen työpaikka muuhun kaupan alaan verrattuna. Meillä on eduskunnan asettama erityistehtävä alkoholihaittojen ehkäisyssä, ja sitä tehtävää toteutamme parhaamme mukaan. Samalla pyrimme erinomaiseen asiakaspalveluun ja työssäni ehdottomasti parasta antia onkin asiakkaiden kohtaaminen ja heidän auttamisensa vaikkapa viikonlopun ruokajuomien valinnassa.

Teksti: Minttu Sallinen
Kuva: Pasi Leino