Blogit

02.05.2024 13:00

Moi! Kiinnostaako oman elämän asiat?

Onko tärkeämpää päästä lähtemään vai saada jäädä? Entä jos haluaa molemmat? PAMin kansainvälisten asioiden asiantuntija Tiina Huotari kertoo, kuinka EU-parlamentin vaaleissa on kysymys molemmista asioita.

Kuvittelen itseni feissariksi vaikkapa Helsingin Hakaniemessä. Lähestyn kadulla ihmisiä kirkkaanvärinen liivi ylläni: ”Moi! Kiinnostaako oman elämän asiat?” Ei vastakaikua. Mykkiä ja pakenevia ihmisiä. Apua, taas joku tuputtaa jotain!

Niin tuputankin, ja jatkan kysymystäni: Eli kiinnostaako oman elämän asiat? Nyt olisi vaalit tulossa. Nimittäin Euroopan parlamentin vaalit.

Näin tuputukseni jatkuu:

Tasavaltamme presidentti valittiin juuri muutama kuukausi sitten. Nyt päästään onneksi valitsemaan oikea lainsäätäjiä, tällä kertaa sisämarkkina-alueelle, joka on 450 miljoonan ihmisen koti. Se on melkein puoli miljardia.

Kun noin suurelle porukalle valitaan edustajia, miten pienen Suomen ääni voi kuulua? Päättyvällä vaalikaudella ihan hyvin ainakin EUMatrixin listauksen mukaan. Tutkimusyhtiö sijoitti sadan vaikutusvaltaisimman mepin listalle viisi suomalaista. Vertailun vuoksi: samalla listalla tanskalaisia oli kaksi ja ruotsalaisia nolla. Lisäksi suomalaismepeistä sijoittui vielä neljä eri politiikkalohkojen top-vaikuttajalistoille. Aplodit!

Viime EU-vaaleissa suomalaisista palvelu- ja myyntialan työntekijöistä äänesti alle 30 prosenttia.

Nämä suomalaiset olivat onnistuneet saamaan vastuulleen merkittäviä lakihankkeita ja muita vastuita. Siis valtaa. Euroopan parlamentti on tasavertainen lainsäätäjä jäsenmaista koostuvan Euroopan unionin neuvoston kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että mepeillä on vaikutusta koko unionin laajuisiin lakeihin. Eli siihen, millaista arkea ja millaisessa ympäristössä elämme.

Viime EU-vaaleissa 2019 suomalaisista palvelu- ja myyntialan työntekijöistä äänesti alle 30 prosenttia Se on hälyttävän vähän. Yhtä vähän äänestivät nuoret ja kaikkein pienituloisimmat. Demokratia näiden ryhmien kohdalla on siis toteutunut heikosti.

Lukuja on saatava ylöspäin, ja se tapahtuu äänestämällä.

Entä ne oman elämän asiat sitten? Kaikki tietävät, että saamme liikkua ja elää EU-alueella vapaasti. Terveydenhoito ja sosiaaliturva järjestyy, matkapuhelinlaskut pysyvät kurissa.

Työpaikkoja pitää olla, elämänlaadun on oltava kunnossa.

Mutta vähintään yhtä tärkeää on mahdollisuus pysyä siellä missä on. Edellytyksiä tälle luodaan paljolti EU-tasolla. Sisämarkkinoiden pitää toimia, työpaikkoja pitää olla, elämänlaadun on oltava kunnossa.

Unioni on esimerkiksi ykkönen ilmastoasioissa, iso tekijä tekoälyn ja algoritmien käytön säätelyssä, kunnianhimoinen työsuojelussa ja mielenterveyskysymyksissä. Työelämän vähimmäissääntelyyn saadaan merkittävää vetoapua unionin tasolta.

Euroopan parlamentti hakee unionin kansalaisten elämään parannuksia hanakammin kuin jäsenmaat.

EU:n avulla voidaan saada myös aikaiseksi asioita, joissa ei Suomessa ole onnistuttu. Esimerkkinä vaikkapa suurten yritysten velvoittaminen vastuullisuuteen. Perhevapaauudistuskin onnistui vasta EU-tason kautta.  Kun kyseessä on direktiivi, unionissa sovitaan tietyistä vaatimuksista ja jäsenmaa päättää, miten nämä lainsäädännössään toteuttaa.

Euroopan parlamentti on useimmiten se edistyksellinen taho, joka hakee unionin kansalaisten elämään parannuksia hanakammin kuin jäsenmaat. Se haluaa vaikuttaa elämäämme.

Kesäkuussa näitä elämäämme vaikuttajia nostetaan Suomesta EU-parlamenttiin 15 kappaletta. Toukokuun lopussa saa jo mennä ennakkoäänestämään, ja viimeistään vaalipäivänä 9.kesäkuuta pitäisi oma ääni olla uurnassa.

Ääni menee paitsi ehdokkaalle myös puolueen yhteiseen laariin.

Ketä vain tarjolla olevaa ehdokasta saa äänestää, sillä koko Suomi on yhtä ja samaa vaalipiiriä. Käytössä on sama suhteellinen vaalitapa kuin eduskunta- ja kuntavaaleissakin minkä vuoksi – tai ansiosta – ääni menee paitsi ehdokkaalle myös puolueen yhteiseen laariin.

Mainosta siis työpaikallasi, että äänestät EU-vaaleissa!

PAM on hahmotelllut, mitä se tavoittelee EU-päättäjiltä tulevalla kaudella. Tiedämme siis, että unionin toimet näissä asioissa ovat mahdollista – ja tavoitteiden saavuttamiseen tarvitsemme myös äänestäjien tukea.

Tutustu PAMin tavoitteisiin nappia painamalla.

Blogin kirjoitti PAMin kansainvälisten asioiden asiantuntija Tiina Huotari. Hän hoitaa PAMissa EU:n ja Pohjoismaisen yhteistyön asioita.