21.11.2023 12:48

Orpon-Purran hallitusohjelma sai valtuustolta kritiikkiä: ”Olemme palvelualojen ammattilaisia – emme hallituksen kynnysmattoja!

Uusi valtuusto aloitti työskentelynsä keskellä yhteiskunnallista myllerrystä. Työntekijöiden lakko-oikeuteen puuttuminen sai osakseen tyrmistystä.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen huomautti valtuustolle pitämässään puheessaan, että Orpon-Purran hallitusohjelman tavoitteena on hallituksen ensiaskelista lähtien ollut työntekijöiden aseman heikentäminen ja lakko-oikeuden rajoittaminen.

Rönni-Sällinen pitää huolestuttavana, että työmarkkinajärjestelmän kannalta olennaista lainsäädäntöä runnotaan maan hallituksessa nyt läpi ilman yhteistä ymmärrystä ja niin, ettei alun perinkään ole ollut pyrkimystä hakea yhteisiä ratkaisuja työrauhan edistämiseksi.

– Suomessa ei ole juuri ollut poliittisia lakkoja. Kyse tuntuisikin olevan siitä, että Orpon-Purran hallitus taktikoi perusoikeuksia koskevalla lainsäädännöllä. Se haluaa lakkoja rajoittavien lainsäädäntömuutosten olevan voimassa, kun hallitus vie muita hallitusohjelmassa linjattuja työehtojen heikennyksiä eteenpäin, Rönni-Sällinen totesi.

– Periaatteellisesti on kyse siitä, että kavennetaan mahdollisuuksia tuoda esiin näkemyksiä poliittisesta päätöksenteosta.  Se on demokratiassa kova liike.

Meillä on PainavaSyy toimia!

Valtuustossa pidetyssä yleiskeskustelussa merkittävän puheajan vei kritiikki Orpon-Purran hallitusohjelmaa kohtaan. Se, että hallitus vie kiireellä eteenpäin merkittäviä työmarkkinatoimintaan vaikuttavia heikennyksiä aiheuttaa pamilaisissa paheksuntaa.

Valtuuston puheenjohtaja Sami Viitasaari muistutti, että työmarkkinoilla myrskyää ja se on yksipuolisen sanelun seurausta.

– Suomalainen työ ja koko työkulttuuri on kenties maailman arvostetuinta. Sen kulmakivinä on aina ollut sopiminen. Tehdään töitä sen eteen, että saisimme tulevaisuudessakin elää yhteiskunnassa, jossa jokaisella on oikeus työhön, jolla tulla toimeen ja jossa heikoimmassa asemassa olevista huolehditaan.

Jyväskyläläinen  Marika Kalho-Naukkarinen ihmetteli hallituksen linjaa ja piti työntekijöiden perusoikeuksiin puuttumista järkyttävänä. Monet hallitusohjelman leikkauslistalla olevat heikennykset osuvat juuri heihin, jotka jo valmiiksi tekevät osa-aikatyötä matala-palkka-alalla.

– Lakko-oikeuksiamme rokotetaan, irtisanomissuojaamme romutetaan, sairauslomista sakotetaan. Lista on yhtä loputon kuin lohduton Kalho-Naukkarinen totesi ja jatkoi

– Olemme palvelualojen ammattilaisia, emme hallituksen kynnysmattoja.

Tuhannet pamilaiset ja palvelualoilla työskentelevät ovat syksyn aikana osallistuneet erilaisiin #PainavaSyy-tapahtumiin ja lakkoihin kertoakseen mielipiteensä Orpon-Purran hallituksen toimista. Vantaalainen Mikko Ruokonen keskolaisten ammattiosastosta korosti toimenpiteisiin osallistuneiden merkitystä työntekijöiden oikeuksien puolustamisessa.

– Haluan kiittää ja antaa aplodit kaikille jo lakossa olleille! Me keskolaiset odotamme malttamattomana vuoroamme. Toivottavasti hallituksen neuvotteluhalut avautuvat. Samaan aikaan, kun eliitille annetaan verohelpotuksia, kurmuutetaan heikommassa asemassa olevia ja työttömiä. Tämä ei meille käy, Ruokonen totesi omassa puheenvuorossaan.

Marika Kalho-Naukkarinen pitää perusoikeuksiin puuttumista järkyttävänä.
Mikko Ruokonen kiitti kaikki #PainavaSyy-toimiin osallistuneita pamilaisia.

Teksti ja kuvat: Minna Räsänen