25.04.2024 14:54

Paljonko myyjät saavat tulospalkkiota? Näkyykö yritysten tulos palkkapussissa?

PAM on lähestynyt jäseniään kyselyllä kyselyn, jossa voi kertoa omista tulospalkkiokokemuksista.

kuvassa kaupan myyjä ja asiakas kaupan kassalla.
Vastaa PAMin kyselyyn tulospalkkioista

Juttua päivitetty 29.4.2023: kyselyyn vastaaminen on päättynyt.

Palvelualojen ammattiliitto PAM kutsui sekä jäseniään jakamaan kokemuksiaan tulospalkkioista.

(päivitetty 29.4.2023: kyselyyn vastaaminen on päättynyt.)

Tulospalkkiot vaativat oikeudenmukaisuutta ja tasavertaisuutta

Tilastojen mukaan kaupan alan työntekijöistä noin 40 % on saanut tulospalkkiota viime vuosina*. Kaikki alan työntekijät eivät tulospalkkiota kuitenkaan saa. Esimerkiksi EK:n tilastot kertovat ainoastaan kokoaikaista työtä tekevien osalta tilanteen. Osa-aikatyöntekijät ovat tilastoinnin ulkopuolella.

PAM pitää hyvänä, että nykyään monessa kaupan alan yrityksessä koko henkilökunta voi hyötyä rahallisesti tavoitteiden saavuttamisesta ja yhteisistä ponnisteluista. Monilla muilla pamilaisilla aloilla tulospalkkiot näyttävät tilastojen valossa vielä käytännössä nollaa.

– Kaupan alan tulospalkkiokeskustelussa on syytä huomioida, että alalla moni työskentelee osa-aikaisessa työsuhteessa, mikä vaikuttaa tulospalkkion määrään. Kun tulospalkkiot maksetaan työtuntien suhteessa, ei niitä voi todellakaan kutsua ruhtinaallisiksi. Pienillä peruspalkoilla eläminen on jo itsessään haastavaa, ja vaikka tulospalkkioita maksettaisiinkin, ne eivät yksin korjaa alan perusongelmia eli matalaa palkkatasoa ja elämiseen riittämättömiä työtunteja, toteaa PAMin kaupan alan asiantuntija Sirpa Leppäkangas.

Maksettujen tulospalkkioiden summa herättää keskustelua

Yle uutisoi, että jotkin kauppaketjut palkitsevat tulospalkkioilla työntekijöitään erittäin avokätisesti, mikä on herättänyt vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa.  Monet palveluloilla työskentelevät ihmettelevät, miksi heidän kokemuksensa eroaa niin paljon uutisessa esitetystä tilanteesta. Lisäksi somekommentoinnissa kritiikkiä kohdistetaan muun muassa siihen, kuinka hyvin myyjän työtä tekevä voi todellisuudessa itse vaikuttaa maksettavan tulospalkkion määrään.

Itse sain viime vuodelta käteen tulospalkkiota 53,49 euroa. Se, että uutisoinnista saa kuvan, että jokainen myyjä saa tonnin tai kaksi tulospalkkiota, ei ole oikea.

myyjä Anne Nyman, sosiaalisessa mediassa

Päivitetty 29.4.2024: Kyselyyn vastaaminen on päättynyt