30.09.2023 11:00

Palvelualojen työntekijöiltä lisää mielenilmauksia ja toimia ensi viikolla Lahdessa, Uudellamaalla, Jyväskylässä sekä Vaasassa

Palvelualojen työntekijät, PAMin jäsenet, toimivat vaikuttaakseen Orpon-Purran hallitukseen. Huoli omasta toimeentulosta, epäoikeudenmukaisista leikkauksista ja ammattiliittojen toiminnan vaikeuttamisesta on saatava kuuluville.

PAMin logo

Myyjät, tarjoilijat, kokit, siivoojat ja vartijat tekevät tärkeää työtä muiden arjen sujumiseksi, mutta eivät tienaa paljon. Siksi he saavat asumistukea ja osa-aikatyön tulojen tilkkeeksi soviteltua päivärahaa. Nyt Orpon-Purran hallitus suunnittelee leikkauksia, jotka osuvat juuri heihin. Työntekijät pelkäävät tulevaa, sillä hallitus aikoo helpottaa irtisanomista ja vaikeuttaa työttömyysturvan piiriin pääsyä.

Kuluneen viikon mielenilmaukset hallituksen aikeita vastaan Turussa, Porissa, Kuopiossa, Joensuussa ja Mikkelissä keräsivät paikalle työntekijöitä sankoin joukoin. Tunnelma osallistujien keskuudessa oli tyrmistynyt ja paikoin vihainenkin.

Kansalaiset ja PAMin jäsenet jättivät runsaasti palautetta paikalla olleille PainavaSyy -graffitiseinille. Palautteissa toistui tyrmistys Orpon-Purran hallituksen suunnitelmia kohtaan: pienituloisilta leikataan ja hyvätuloisille tarjotaan veronkevennyksiä. Samalla työsuhdeturvaa heikennetään ennennäkemättömällä tavalla.

”Vakavaksi vetää Orpon-Purran hallituksen suunnitelmat työntekijöiden kyykyttämiseksi”, kommentoi ravintola-alan työntekijä Titta Turunen Kuopiossa.

Samassa tapahtumassa myyjä Katja Kiema esitti selkeän mielipiteensä liittyen suunniteltuihin lakko-oikeuden rajoituksiin ja hallituksen leikkauspolitiikkaan: ”Työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia ja toimeentuloa ei saa heikentää.”

Ensi viikolla tapahtuu ympäri Suomea

Lahden tori 4.–5.10. klo 9–16

PAM järjestää mielenilmauksen Lahdessa. Paikalla on PAMin aktiiveja sekä henkilökuntaa. PAMin kontti torilla sijaitsee Aleksanterinkadun puolella. Tapahtumassa kerrotaan Orpon-Purran hallituksen leikkaus- ja heikennysaikeiden vaikutuksista palvelualojen työntekijöille.

Lisätietoja: PAMin Häme-Kaakkois-Suomen aluepäällikkö Ulla Immonen. Puh. 020 774 2368.

Jyväskylä, Väinönkatu 7 (Aalto-salin edustalla), 4.10. klo 13–17

PAMin teltta nousee kävelykadun läheisyyteen Aalto-salin edustalle. Mukana ovat myös Rakennusliitto ja JHL. Tarjolla on kahvia ja pullaa. Samana päivänä järjestetään myös kattava työpaikkakierros eri kohteissa Jyväskylässä.

Lisätietoja: PAMin aluetoimitsija Jani Korhonen. Puh. 020 774 2423.

Vaasan tori 4.10. klo 11–13

Vaasan torilla ovat paikalla PAM, JHL ja Rakennusliitto. Torilla keskustellaan hallituksen suunnitelmista leikata työntekijöiltä ja heikentää työehtoja. Tarjolla on puuroa ja makkaraa. Samana päivänä järjestetään kattava työpaikkakierros eri kohteissa Vaasassa.

Lisätietoja: PAMin aluetoimitsija Nina Kuitunen. Puh. 020 774 2409.

Uusimaa 5.10.

PAMin aktiivit ja toimitsijat jalkautuvat työpaikoille ympäri Uusimaata. Laajalla työpaikkakierroksella kierretään kymmeniä kohteita. Työpaikoilla kerrotaan hallituksen leikkausaikeista ja suunnitelmista heikentää työehtoja.

Lisätietoja: PAMin Helsinki-Uudenmaan aluepäällikkö Johanna Sparf. Puh. 020 774 2075.

Miksi palvelualojen työntekijät ovat liikkeellä?

Käytettävissä olevat tulot voivat pienentyä sadoilla euroilla kuukaudessa asumistuen ja työttömyysturvan heikennyksillä. Hallitus puhuu ylivelkaantumisen taittamisesta, mutta se ottaa velkaa kuten aiemminkin on otettu. Se pienentää valtion tuloja keventämällä verotusta ja suuntaa erityiskevennyksen yli 90 000 euroa vuodessa tienaaville.

Pienituloisten talouteen ei muodostu puskureita. Kun hallitus poistaa tuista suojaosat, satunnaisia lisätunteja ei voi ottaa vastaan, sillä se sekoittaa talouden. Alojen työvoimapula ei tällä helpotu.

Hallitus yrittää sulkea myös ammattiyhdistysliikkeen suut. Oikeuttamme osoittaa mielipiteemme ollaan heikentämässä. Poliittisiin lakkoihin kaavaillaan rajoituksia ja lakkosakkoja ollaan moninkertaistamassa.

Tiedotamme tulevista toimista ja tapahtumista säännöllisesti. Lisätietoja päivitetään myös PAMin verkkosivuille osoitteeseen pam.fi/painavasyy.