30.04.2024 08:28

PAM selvitti: Myyjän tavallinen tulospalkkio muutaman kympin kuussa

Tulospalkkioiden piirissä on iso osa myyjistä. Tavallisimmat palkkiot lihottavat tilipussia 30 – 50 eurolla kuukaudessa. Tulospalkkiot ovat hyviä, mutta myyjien toimeentulon kohentamiseen tarvitaan lisää kokoaikatyötä, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen tuumii.

Annika Rönni-Sällinen seisoo kädet ristissä sinistä taustaa vasten ja katsoo suoraan kohti. Hänellä on päättäväinen ilme.

Yle uutisoi viime viikolla päivittäistavarakauppojen viime vuosina maksamista tulospalkkioista ja nosti esille, että kauppaketjut palkitsevat työntekijöitään ”ruhtinaallisesti”.

Tulospalkkiot ovat yritysten päätösvallassa. PAM selvitti myyjän työtä tekeviltä jäseniltään viikonlopun yli jatkuneella kyselyllä, kuinka yleisiä tulospalkkiojärjestelmät ovat, kuinka suuria palkkiot ovat ja miten ne kohdistuvat.

Vastanneista myyjistä 60 prosenttia oli töissä yrityksessä, jossa maksetaan tulospalkkioita. Palkkiojärjestelmät myös palkitsevat: 86 prosenttia vastanneista kertoi saaneensa kuluneen 12 kuukauden aikana palkkioita.

PAM pitääkin hyvänä, että kaupan alalla tulospalkkioita maksetaan. Muualla yksityisen palvelualan yrityksissä niitä on erittäin harvassa.

Avovastauksissa moni kiitti palkkioiden olevan lisä ansioihin.

– Tulospalkkiot ovat lähtökohtaisesti tervetullutta yrityskohtaista henkilöstöpolitiikkaa ja johtamista. Ne tuovat vähentämisen sijaan lisää työehtosopimuksessa sovittujen vähimmäisehtojen päälle,  PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Osa-aikaiset huomioitu hyvin

Kyselyn perusteella osa-aikaiset myyjät ovat jopa kokoaikaisia useammin töissä yrityksessä, jossa on tulospalkkiojärjestelmä. Osa-aikaiset näyttävät myös saavan niin kokoaikaisia useammin. Peräti 89 prosenttia osa-aikaista vastasi saaneensa niitä 12 viimeisen kuukauden aikana, kun kokoaikaisista saajia on 82 prosenttia. Tulos johtunee siitä, että kaupan suuret yritykset Kesko, S-ryhmä ja Lidl maksavat tulospalkkioita ja niissä suuri osa myyjistä on osa-aikaisia.

Kyselyn perusteella viimeisen 12 kuukauden aikana maksetut palkkiot kokoaikaisilla myyjillä olivat keskimäärin 501 – 700 euroa ja osa-aikaisilla 401 – 500 euroa. Korkeisiin, yli 2000 euron palkkioihin vuodessa ylsi viisi prosenttia vastanneista.

PAMin marraskuussa toteutetun jäsenkyselyn mukaan myyjien keskipalkka on kuukaudessa 2054 euroa. Yleisimpien tulospalkkioiden mukaan kuukausitulot nousevat 30 – 50 eurolla.

– Tulospalkkiot eivät poista alan työntekijöiden toimeentulo-ongelmia. Tarvitaan lisää tunteja, lisää kokoaikatyötä, sekä parempia peruspalkkoja, Rönni-Sällinen sanoo.

Palkkioperusteissa isoja eroja

Kyselyn avoimissa vastauksissa tulee esiin yritysten erilaiset palkkioperusteet. Osalle osa-aikaisista tulospalkkaus maksetaan työsopimukseen merkittyjen tuntien mukaan, osalle puolestaan otetaan huomioon toteutuneet tuntimäärät.

Loman osuminen väärään ajankohtaa voi tiputtaa työntekijän pois palkkion saajista. Osa kokee epäoikeudenmukaiseksi sen, että palkkion saaminen on kiinni työtehtävistä – kassalla saa, osaston vastaavana ei. Jos mysteerishoppajan kohdalla jää kanta-asiakaskortti kysymättä tai tervehtimättä, leikkaantuu palkkio.  Toisten kanssa samaa työtä tekevä vuokratyöntekijä voi myös jäädä vaille palkkiota.

– Olisi erittäin tärkeää, että tulospalkkausjärjestelmät rakennettaisiin yhdessä henkilöstön kanssa. Tällä varmistettaisiin, että kaikki työntekijät voivat omalla työllään vaikuttaa yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen ja saada siitä myös rahallista palkintoa. Tämä olisi sitä parasta mahdollista paikallista sopimista, jossa molemmat voittavat.

– Voisi olla aiheellista, että kävisimme Kaupan liiton kanssa läpi tulospalkkiojärjestelmien pääperiaatteita, Rönni-Sällinen miettii.

Avainsanat:

kaupan ala työsuhde