19.03.2024 12:22

PAM yhtyy Erton optisen alan lakkoon

Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat 21.3.2024 klo 00.01 ja 22.3. klo 23.59 välisenä aikana. Optisella alalla työskentelee noin 500 PAMin jäsentä.

Toimihenkilöliitto Erto ilmoitti viime viikolla optikoiden työehtosopimuksen mukaiset työt lakkoon ajalle 21.-22.3.2024. Erton lakko on poliittinen eivätkä sen tavoitteet liity työehtosopimukseen. Erton ilmoituksen mukaan lakoilla vastustetaan maan hallituksen sanelupolitiikkaa ja vaaditaan työmarkkinoille aitoa yhteistyötä ja neuvotteluja.

PAM on päättänyt yhtyä Erton poliittiseen lakkoon optisen alan vähittäiskaupan toimialaan kuuluvissa yrityksissä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat 21.3.2024 klo 00.01 ja 22.3. klo 23.59 välisenä aikana.

Lakot koskevat optisen alan yritysten palveluksessa olevia työntekijöitä, jotka työskentelevät lakkokohteissa kaupan tai vähittäiskaupan esihenkilöiden työehtosopimusten piirissä. Työnseisaukset eivät koske hätätyötä eikä tehtäviä, joissa se vaarantaisi yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja tai ihmishenkiä.

Optisella alalla työskentelee noin 500 PAMin jäsentä, useissa eri optisen alan yrityksissä. Pääsääntöisesti optikkoliikkeiden työvoima koostuu niin, että noin puolet ovat Erton neuvotteleman optikoiden työehtosopimuksen piirissä ja puolet PAMin neuvottelemien vähittäiskaupan työehtosopimusten piirissä.

Kuva: Shutterstock