19.01.2024 15:36

PAMin lakko laajenee lentoasemille

PAMin hallitus on päättänyt poliittisista lakoista, jotka koskevat Finavian lentoasemien kaikkia PAMin työehtosopimusten piirissä olevia töitä 1.-2.2.2024. PAMin lakko lentoasemilla koskee muun muassa lentoasemien ravintoloita, myymälöitä, siivousta ja turvallisuutta.

PAM ilmoitti yhdessä Ilmailualan unioni IAU:n, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n, Suomen liikennelentäjät SLL:n sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n kanssa lakoista, jotka koskevat Suomen lentoasemia.

– Me olemme luonnollisesti mukana yhteisessä rintamassa muiden lentoasemilla toimivien liittojen kanssa vastustamassa työntekijöihin kipeästi osuvia leikkauksia ja heikennyksiä. Palvelualojen ammattilaiset toimivat lentoasemilla tukitoiminnoissa tuottamassa matkustajille palveluita, huolehtimassa kiinteistöistä ja turvallisuudesta, kertoo PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne.

Lakko lentoasemilla alkaa torstaina 1.2.2024 klo 00.00 ja päättyy 2.2.2024 klo 23.59 tai edellä mainitun ajan sisällä alkaneen työvuoron päätymiseen asti. Työtaistelun ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Lakko on poliittinen työtaistelu, jota ei ole suunnattu työnantajia vastaan.

Seuraavilla lentoasemilla on rajoituksia puolustusvoimien pyynnöstä:

• Rovaniemen lentoasema
  • Kuopion lentoasema
  • Pirkkalan lentoasema
  • Jyväskylän lentoasema

Liitot vaativat, että hallitus keskeyttää heikennys- ja leikkausesitystensä valmistelun ja aloittaa työelämää koskevien muutosten valmistelun tyhjältä pöydältä työntekijöiden ääntä aidosti kuunnellen.

Avainsanat:

politiikka työtaistelu