16.08.2023 11:04

PAMin liit­to­ko­kouse­dus­ta­jak­si ehdolla 768 jäsentä − liit­to­ko­kouk­ses­sa tehdään merkittäviä päätöksiä

Neljän vuoden välein järjestettävä liittokokous käyttää Palvelualojen ammattiliitto PAMissa ylintä päättävää valtaa. Se valitsee liiton hallituksen, valtuuston ja puheenjohtajan sekä päättää liiton tavoiteohjelmasta. Elokuun lopussa alkavissa vaaleissa valitaan 768 ehdokkaasta 329 liittokokousedustajaa tekemään päätöksiä lokakuun liittokokoukseen.

PAMin järjestämispäällikkö Aki Rouhiainen on tyytyväinen, että lähemmäs 800 liiton jäsentä lähti tavoittelemaan paikkaa päätöksentekijänä.

”Suuri määrä ehdokkaita kertoo, että jäsenistössämme on monia, jotka haluavat ottaa aktiivisesti osaa liiton toimintaan, määrittää tulevaisuuden suuntaviivoja sekä rakentaa PAMia entistä vahvemmaksi ja houkuttelevammaksi ammattiliitoksi. Runsas määrä ehdokkaita edistää avointa keskustelua ja erilaisten näkökulmien esille tuomista”, toteaa Rouhiainen ja jatkaa

”Juuri nyt tarvitaan vahvaa joukkovoimaa. Työntekijöiltä yritetään viedä oikeus osoittaa mieltä. Samoin koitetaan heikentää työttömyys- ja työsuhdeturvaa. Liittokokousedustajiksi valitut PAMin jäsenet pääsevät määrittämään liiton linjoja ja tavoitteita ja vaikuttamaan palvelualojen työntekijöiden asemaan yhteiskunnassa.”

Vaalit järjestetään sähköisesti – vaalitulos selviää 21.9.2023

PAMin liittokokousvaaleihin asetettiin yhteensä 768 ehdokasta. Liittokokousvaalien ehdokkaat edustavat kaikkia PAMin sopimusaloja ja joukosta löytyy lähes 200 eri ammattinimikettä. Ehdokkaat edustavat 105 eri ammattiosastoa ympäri Suomea. Ehdokkaiden keski-ikä on 45 vuotta. Nuoria, alle 31-vuotiaita ehdokkaita on 8 %. Naisia ehdokkaista on 60 % ja miehiä 40 %.

Liittokokousvaalien äänestysaika on 28.8.–15.9.2023. PAMin liittokokousvaalit järjestetään nyt toista kertaa siten, että äänestää voi vain Internetin välityksellä. Sähköisen vaalin järjestämisestä vastaa Edita Prima, jolla on pitkä kokemus sähköisten vaalien järjestämisestä.

Vaalien tulos ja valitut kokousedustajat julkaistaan PAMin verkkosivuilla torstaina 21.9.2023.

Liittokokous päättää PAMin linjoista ja tekee henkilövalintoja

PAMin liittokokous järjestetään Jyväskylässä 24.−26.10.2023. Neljän vuoden välein järjestettävä liittokokous käyttää ylintä päättävää valtaa liitossa. Kokouksessa linjataan PAMin toimintaa ja hyväksytään tavoiteohjelma. Lisäksi kokousedustajat valitsevat liiton puheenjohtajan, hallituksen puheenjohtajan henkilökohtaisen varajäsenen, hallituksen ja valtuuston.

Palvelualojen ammattiliittoa vuodesta 2019 lähtien johtanut Annika Rönni-Sällinen on ilmoittanut olevansa valmis luotsaamaan liittoa myös tulevalla kaudella. Muita puheenjohtajaehdokkaita ei ole ilmoittautunut ehdolle.