Artikkelit

21.12.2023 09:59

”Pienilläkin teoilla on merkitystä”

Päivikki Saukko toivoo, ettei kaikkein heikoimmassa asemassa olevia unohdettaisi vaikeiden aikojen keskellä. Halu auttaa muita motivoi häntä vuosi toisensa jälkeen niin luottamustehtävissä kuin kansainvälisen solidaarisuustyön puolestapuhujana.

”Ammatiltani olen suurtalouskokki, mutta työhistoriani aikana olen työskennellyt kokin työn lisäksi muun muassa liikenneasematyöntekijänä ja keikkasiivoojana. Tällä hetkellä toimin Osuuskauppa KPO:n pääluottamusmiehenä. Mitä pidemmälle olen työurallani edennyt, sitä tärkeämmältä kansainvälinen solidaarisuustyö on alkanut tuntua.

Viime vuosien kriisit ovat kurjistaneet elinoloja monissa maissa ja lisänneet humanitaarisen avun tarvetta. Vapaa-ajan matkoillani Dominikaaniseen tasavaltaan ja Thaimaahan olen myös nähnyt omin silmin, miten vaikeissa oloissa ihmiset voivat joutuvat elämään. Mielestäni näinä päivinä meillä olisi mitä parhaimmat mahdollisuudet vaikuttaa eri tavoin kehityksen suuntaan, mutta samaan aikaan huomio tuntuu keskittyvän entistä useammin vain omaan elinpiiriimme. Siksi yritän itse auttaa sen mitä pystyn.

Olen jo useiden vuosien ajan ollut mukana Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASKin toiminnassa osallistumalla erilaisiin tapahtumiin ja koulutuksiin sekä jakamalla tietoa omille verkostoilleni. SASK tekee arvokasta työtä kehittyvissä maissa työntekijöiden aseman parantamiseksi sekä tukee ammattiyhdistysliikettä maailmanlaajuisesti. Monessa maassa työntekijät pelkäävät liittyä ammattiliittoon, sillä työntekijöiden perusoikeuksia, kuten oikeutta järjestäytyä, ei kunnioiteta. Tällä hetkellä valitettavasti tuntuu siltä, että meillä Suomessakin otetaan askelia taaksepäin heikentämällä työntekijöiden asemaa.

Äitinä ja isoäitinä olen erityisesti huolissani lapsien tulevaisuudesta. Tänä vuonna SASK on yksi kuudesta suomalaisesta järjestöstä, joiden työhön kerätään varoja valtakunnallisella Nenäpäivä-keräyksellä. Keräystuotolla järjestöt edistävät maailman kaikista heikoimmassa asemassa olevien lapsien koulutusta, turvaa, terveyttä ja ravinnonsaantia Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Olen todella iloinen, että keräys on jo tähän mennessä poikinut hienon lahjoituspotin. Keräys jatkuu vielä vuoden loppuun saakka, joten mukaan ehtii vielä hyvin.

Auttaminen voi ja saa olla myös hauskaa yhdessä tekemistä. Toteutimme oman ammattiosastoporukkani kanssa Nenäpäivä-tempauksen tekemällä lahjoituksen ja haastamalla muut ammattiosastot ja liiton jäsenet mukaan. Oli hienoa nähdä, miten monet muut innostuivat esimerkistämme ja saimme myös hyvää palautetta haasteestamme. Suunnitelmissani on ideoida muitakin tempauksia lähitulevaisuudessa. Niistä tulee itselle myös hyvä mieli.

Haastan nyt näin joulun alla myös sinut mukaan tekemään hyvää ja auttamaan apua tarvitsevia kehittyvissä maissa. Ajattelen itse niin, että minä en voi tehdä ihmeitä tai yksin maailmaa muuttaa, mutta voin kuitenkin omalta osaltani auttaa. Ja mitä useampi meitä on, sitä suuremman muutoksen voimme saada yhdessä aikaan. Pienilläkin teoilla on merkitystä.”

Teksti: Minna Raitapuro
Kuva: Christoffer Björklund