10.10.2023 15:19

”Taisi tulla porukalla mitta täyteen” – varastotyöntekijät marssivat ulos työpaikaltaan Pennalassa

Ulosmarssineiden työntekijöiden viesti Orpon-Purran hallitukselle oli selkeä: työntekijöiden kurittaminen leikkauksilla ja työehtoja heikentämällä ei meille käy.

Transvalin varastolla Lahden lähettyvillä sijaitsevassa Pennalassa nähtiin tänään työntekijöiden spontaani ulosmarssi, kun lähes sata työntekijää marssi ulos työpaikaltaan kello 13. Työntekijät järjestivät tunnin kestäneen ulosmarssin hallituksen leikkauksia ja työehtojen heikennyksiä vastaan. Hallituksen suunnittelemat toimet kurittavat palvelualojen työntekijöitä, kun samalla suurituloisille tarjotaan veronalennuksia.

Transvalin pääluottamusmies Timo Saarisen mukaan ulosmarssi osoittaa, että työntekijät eivät hyväksy Orpon-Purran hallituksen suunnittelemia työntekijöihin kohdistuvia leikkauksia ja työehtojen heikennyksiä.

– Taisi tulla porukalla mitta täyteen. Työehtoihin ehdotetut heikennykset kuten irtisanomisen helpottaminen ja lakko-oikeuden rajoittaminen eivät työntekijöille käy, Saarinen kiteyttää.

Varastotyöntekijä Natalia Nesterova kertoi osallistuneensa ulosmarssiin, koska hänen mukaansa on äärettömän väärin, että jo valmiiksi heikossa asemassa olevien ihmisten toimeentuloa heikennetään.

– Tämä ulosmarssi on meidän mielenilmauksemme hallituksen ohjelmaa vastaan. Hallitus sanoo laittavansa taloutta kuntoon, mutta tekee sitä työntekijöiden, lapsiperheiden ja työttömien kustannuksella, Nesterova kertoo.

Toisaalta osa hallituksen suunnitelmista ei vaikuta valtiontalouteen.

– Tässä ei edes ajatella valtion säästöjä vaan työnantajan säästöjä. Jos ensimmäiseltä sairaspäivältä ei makseta palkkaa, niin valtiontalous ei sillä parane, Nesterova kiteyttää.

Jos ensimmäiseltä sairaspäivältä ei makseta palkkaa, niin valtiontalous ei sillä parane.

Varastotyöntekijä Natalia Nesterova

Myös Nesterova haluaa luonnollisesti saada Suomen nousuun, mutta ei työntekijöiden ja tavallisten ihmisten selkärangasta.

– Säästäkööt mieluummin omasta palkasta kuin ihmisten lautasilta.

Hallitus haluaisi leikata työttömyysturvasta satoja euroja

Orpon-Purran hallituksen leikkaukset osuisivat toteutuessaan kipeästi palvelualojen työntekijöihin. Esimerkiksi osa-aikaisilta työntekijöiltä ollaan leikkaamassa satoja euroja kuukaudessa. Hallitus heikentää irtisanomissuojaa ja tekee samalla ennennäkemättömät leikkaukset työttömyysturvaan.

Pääluottamusmies Saarisen mukaan esimerkiksi työttömyysturvaan suunnitellut leikkaukset ovat täysin kohtuuttomia palvelualojen työntekijöille.

– Työttömyysturvaa leikataan historiallisen paljon. Porrastusleikkauksen myötä monella palvelualojen työntekijällä työttömyysturva myös lyhenee, vaikka hallitus lupasi, ettei näin käy, Saarinen sanoo.

Työehtoihin puuttumisesta ja niiden yksipuolisesta heikentämisestä Saarisella on selkeä näkemys.

– Vuosikymmeniä rakennettu neuvottelukulttuuri pitää säilyttää. Hallituksen pitäisi pysyä lestissään, ja jättää työehtoneuvottelut niille, jotka asiasta ymmärtävät.

Yhteensä ulosmarssijoita oli noin 100. Kuva: Lauri Rotko