Lakkoavustus

PAMin hallitus päättää lakossa oleville PAMin ja muiden ammattiliittojen jäsenille lakkoavustuksesta lakkokohtaisesti.

Kenelle lakkoavustusta maksetaan

• Lakkoavustusta maksetaan lakkoon osallistuneille PAMin ja muiden ammattiliittojen jäsenille, jotka ovat ilmoittautuneet lakkoon. (YTK ei ole ammattiliitto eikä sen jäsen voi siksi hakea lakkoavustusta)
  • Jäseneksi katsotaan
    • kun liittyy PAMiin viimeistään omaa toimipaikkaa koskevan lakon ensimmäisenä lakkopäivänä nettisivujen liittymislomakkeella, puhelimitse 030 100 600 tai aluetoimistossa. Jos postittaa liittymislomakkeen, sen pitää olla PAMissa perillä viimeistään ensimmäisenä lakkopäivänä, postileima ei riitä.
  • Lakkoavustusta maksetaan jäsenille, joilla olisi ollut vähintään 4 tunnin työvuoro julistetun lakon aikana ja joille syntyy tämän vuoksi ansionmenetystä.
  • Avustusta haetaan lakkolomakkeella, joka julkaistaan PAMin nettisivuilla ensimmäisenä lakkopäivänä.

Lakkoavustuksen suuruus ja maksaminen

PAMin hallitus päättää lakkoavustuksen määrästä lakkokohtaisesti. Lakkoavustusta maksetaan aina lakkovuorokaudelta, jolta ansionmenetystä on tapahtunut. Lakkoavustus on veroton 16 € asti, jonka jälkeen siitä on maksettava ennakonpidätys.

• Verokorttia ei tarvitse toimittaa PAMiin
  • Lakkoavustus maksetaan noin kahden viikon kuluessa hakemuksen lähettämisestä.

Lakkoavustus ja ilmoittautuminen lakkoon

Jotta saat lakkoavustusta, sinun pitää ilmoittautua lakkoon. Lomake on samalla lakkoavustushakemus.

Lakkoavustuslomake avataan ensimmäisenä lakkopäivänä.

Lakkoavustuslomakkeen täyttöä varten tarvitset seuraavat tiedot:
•    henkilötunnuksesi
•    osoitetietosi
•    tilinumerosi (IBAN-muodossa)
•    työpaikkatietosi

Avustus haetaan kaikilta lakkopäiviltä samalla kertaa. Toimita lakkohakemus viimeistään kuukauden kuluessa lakon päättymisestä.

Huolehdi, että jäsenyytesi on kunnossa

Käy tarkistamassa, että yhteys- ja työpaikkatietosi ovat ovat ajan tasalla osoitteessa asiointi.pam.fi.

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme