Löntagarnas hälsa och välfärd (PHT): Välmåendekurser

Senast uppdaterad: 12.04.2023

Löntagarnas hälsa och välfärd (PHT): Välmåendekurser

Löntagarnas hälsa och välfärd PHT ry är en hälsofrämjande organisation, som ordnar förmånliga och effektiva välmåendekurser för personer i arbetsför ålder och barnfamiljer.

Välmåendekurs för vuxna

Den unika kurshelheten ger dig nytt perspektiv på ditt eget välbefinnande och fungerande verktyg för en lyckad livsstilsförändring. Under kursen stannar du upp vid ditt eget välbefinnande. På kurserna går vi igenom vanor och sätt att motionera, äta och få balans i livet med hjälp av beprövade psykologiska metoder. Ytterligare kan du pröva på nya motionsformer under handledning och få information om kost, kamratstöd och tid för vila.

Kursen omfattar tre kontaktperioder (3 + 2 + 2 d), vilket gör det enklare att överföra det du lärt dig till vardagen. Alla löntagare, arbetslösa och företagare i arbetsför ålder kan ansöka sig till kursen.

Kurserna passar för personer i arbetsför ålder som:

• inte är helt nöjda med sitt välbefinnande
  • vill få stöd för att gå igenom vardagen och livsstilen
  • behöver stöd för viktkontroll
  • lider av utmattning
  • har försökt göra förändringar i sina levnadsvanor utan att lyckas

Sök till kursen här

Välbefinnandekurser för familjer

På välbefinnandekurserna för familjer erbjuds stöd för hela familjens välbefinnande, idéer för en aktiv vardag och tid för samvaro. Kurserna ger dig upplevelser av motion och möjlighet att testa på nya grenar, tips och idéer för vardagen och livsstilen samt tid för vila och samvaro.

I det förmånliga självriskpriset ingår handledning, mångsidigt program samt familjeinkvartering med kost och logi.

Barnfamiljer med barn i lek- och/eller skolåldern kan ansöka till kurserna.

Kurserna passar för barnfamiljer som behöver:

• idéer för ökad motion
  • tips på mat och för barns ätande
  • redskap för att hantera skärmtiden och öka de gemensamma aktiviteterna
  • stöd för viktkontroll

Sök till kursen här

Antagningen till PHT:s välbefinnandekurser görs på hälso-, ekonomiska och sociala grunder. Deltagandet understöds med Veikkausmedel och deltagarnas självrisker är mycket förmånliga.

Tilläggsstöd för PAM:s medlemmar:

Finlands fackförbunds semesterorganisation SAL-lomat understöder medlemmar av FFC-medlemsförbund, dvs. också PAM-medlemmar, då de deltar i välfärdskurser hos PHT.

Tilläggsstöd beviljas retroaktivt efter kursen.

Tilläggsstödet för välmåendekursen för vuxna är 70 € (förutsätter deltagande i alla tre kontaktperioder).

För familjekurser beviljar SAL-lomat ett tilläggsstöd på 25 € för varje deltagare över 6 år.

Gör så här: Efter att ha deltagit i välfärdskursen hos PHT ska du sända följande uppgifter per e-post till adressen pasi.ylitalo@sal-lomat.fi

• ditt namn
  • din fackförening
  • ditt kontonummer i IBAN-format