01.02.2024 16:38

STOP nyt! -suurmielenosoitus keräsi Senaatintorin täyteen

Helsingin Senaatintorille kerääntyi noin 15 000 osallistujaa osoittamaan mieltä hallituksen työelämäheikennyksiä ja sosiaaliturvan leikkauksia vastaan.

– Mikä on vaatimuksemme hallitukselle? Stop stop stop! Milloin sen haluamme? Nyt nyt nyt!, kaikuivat huudot Helsingin Senaatintorilla, kun Eeva Vekki ja Sanna Stellan huudattivat yleisöä.

STOP nyt! -mielenosoitus keräsi Helsingin Senaatintorin täyteen osallistujista, jotka vaativat hallitusta painamaan jarrua suunnittelemansa työelämää ja suomalaisten hyvinvointia heikentävien toimien valmistelussa sekä neuvottelemaan työmarkkinajärjestöjen kanssa. Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n ja STTK:n koolle kutsumaan mielenosoitukseen osallistui myös PAMin jäseniä paikalle runsain mitoin ympäri Suomen.

Lavalla kuultiin puheen puheenvuoroja ammattiliittojen puheenjohtajilta, kansalaisjärjestöjen toimijoilta, hallitus- ja oppositiopuolueiden edustajilta sekä DJ Misterhustlan sekä Jukka Poika & DJ:n musiikkia.

Mielenosoituksen ja parhaillaan käynnissä olevien poliittisten lakkojen taustalla on Orpon-Purran hallituksen päättämät ja suunnitteilla olevat lakimuutokset, jotka leikkaavat rajusti työttömyysturvaa ja muuta sosiaaliturvaa, rajoittavat lakko-oikeutta, heikentävät työehtoja ja lisäävät eriarvoisuutta yhteiskunnassa.

Tavoitteena aidot neuvottelut

SAK:n ja STTK:n puheenjohtajat Jarkko Eloranta ja Antti Palola peräänkuuluttivat mielenosoituksessa aitoja neuvotteluja, joissa myös työntekijäpuolta kuunneltaisiin.

Liittojohtajat korostivat, että nyt käsillä olevat toimet murentavat työntekijöiden oikeuksia perustavanlaatuisesti. Liitot vastustavat muun muassa hallituksen kaavailemaa lakko-oikeuden rajoittamista, ensimmäisen sairauspäivän palkattomuutta ja heikennyksiä työttömyysturvaan, mutta erityisesti sitä, että hallitus iskee pienituloisiin, työttömiin ja ay-liikkeen toimintaan poikkeuksellisen laajalla paketilla.

– Kukaan ei lakkoile kevyin perusten tai huvikseen, Antti Palola muistutti.

– Suurin huoli on se, että tämä hallitus lisää köyhyyttä ja eriarvoisuutta, sanoi PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen omassa puheenvuorossaan.

– Hallitus leikkaavaa työntekijöiltä nyt ennennäkemättömällä tavalla. Tarvitsemme ennen kaikkea kokoaikatyötä ja parempia työehtoja, emme leikkauksia! hän sanoi.

”Suurin huoli on se, että tämä hallitus lisää köyhyyttä ja eriarvoisuutta”, sanoi PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

Työelämäheikennykset ja leikkaukset poikkeuksellisen rajuja

”EI leikkauksille! Nyt riitti!” vaadittiin Senaatintorin iskulauseissa ja kylteissä.

Työlainsäädäntöä ja sosiaaliturvaa koskevat lakimuutokset vaikuttavat paitsi yksittäisten ihmisten oikeuksiin ja elämään, myös samaan aikaan rakeenteellisesti koko työmarkkinamalliin eli siihen, miten työehdoista sovitaan. Hallitus pyrkii esimerkiksi edistämään vientivetoista palkkamallia, jonka myötä vientialat määrittelisivät palkankorotuskaton muille aloille – myös palvelualoille.

STOP nyt! -mielenosoituksessa olikin liikkeellä iso joukko PAMin jäseniä, joista moniin hallituksen leikkaukset kohdistuvat.

Linja-autossa toisensa tavanneet Nina Lagerroos, Anne Periaho, Maarit Hörkkö ja Tero Kapanen kuvasivat tunnelmaa torilla erinomaiseksi.

– Liikkeellä on hyvin porukkaa. Halusin näyttää nuoremmille esimerkkiä, että saneluun ei saa alistua, kertoo eläkkeellä oleva Maarit Hörkkö.

– Pienituloisimmat kärsivöt näistä leikkauksista kaikkein eniten, se ei ole oikein, myyjänä Hyvinkäällä työskentelevä Tero Kapanen lisää.

Nina Lagerroos, Anne Periaho, Maarit Hörkkö ja Tero Kapanen saapuivat torille samalla linja-autolla.

Oulusta aamulla matkaan lähtenyt tarjoilija Ahmed Nawaz pitää työntekijöiden oikeuksien puolustamista tärkeänä. Häntä huolettaa erityisesti hallituksen leikkausten vaikutukset työntekijöiden toimeentuloon, kun samaan aikaan inflaatio tuntuu jo nyt arjessa. Ahmed oli kuullut, että Helsingin torille oli suuntaamassa tuhansia ihmisiä ja halusi ehdottomasti mukaan.

– Uskon, että yhdessä voimme saada muutoksen aikaan.

Ahmed Nawaz saapui Senaatintorille Oulusta.

Lue lisää mielenosoituksesta tästä

Katso lisää tunnelmia torilta