15.08.2023

Vetovoimabarometri 2022

PAMin toimeksiannosta Kantar Publicin marraskuussa 2022 toteuttama kysely. Kohderyhmä 18-65-vuotiaat suomalaiset. Mielikuvat aloista, yhteiskuntaan liittyviä mielipiteitä.

Tiivistelmä

Vetovoimakysymykset

Kaupan alan vetovoima työskentelyalana on heikentynyt viime vuosina. Kiinteistöpalvelualalla on ollut hieman samoja merkkejä, mutta toisaalta alaa pidetään edelleen merkittävästi houkuttelevampana, kuin viime vuosikymmenen alussa.

Majoitus- ja ravitsemisalaa kohtaan tunnetaan työikäisten keskuudessa vähemmän kiinnostusta kuin koskaan vuonna 2010 alkaneen barometriseurannan aikana.

Suomalaisista työikäisistä enää 25 prosenttia kokee, että voisi olla houkuttelevaa työskennellä majoitus- ja ravitsemisalalla toimivan työnantajan palveluksessa. Innostus on laskenut vuodesta 2015 peräti 10 prosenttiyksikköä. Vastaavasti kaupan alaa on aiemmissa vetovoimabarometreissa pitänyt houkuttelevana parhaimmillaan 44 prosenttia työikäisistä, mutta nyt suosio on sulamassa.

Muut kysymykset

Työvoimapula

Työikäiset suomalaiset katsovat, että työvoimapulasta kertovien yritysten työvoiman löytämistä helpottaisi parhaiten palkkojen nostaminen. Työhyvinvointiin ja jaksamiseen sekä työsuhteiden laatuun satsaaminen katsottiin myös toimiviksi keinoiksi.

Sosiaalietuuksien leikkaamiseen ratkaisuna luotti vain 13 prosenttia. Se olisikin vihon viimeistä vetovoimaisuuden kehittämistä. Silti sitäkin näytetään vaalien alla vakavana vaihtoehtona esitettävän

Tutustu vetovoimabarometri 2022 tuloksiin: