24.04.2023 10:47

Hiihtokeskusalalle kuuden ja ohjelmapalvelualalle seitsemän prosentin korotukset

PAMin hallitus hyväksyi neuvottelutulokset viime perjantaina ja työnantajaa edustavan Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan hallitus tänään maanantaina 24. huhtikuuta.

Hiihtokeskusalan palkankorotukset maksetaan takautuvasti 1.1.2023 alkaen

Hiihtokeskusalalla palkkoja korotetaan 1.1.2023 alkaen 3,4 prosenttia niissä yrityksissä, joissa paikallista palkkaratkaisua ei ole saavutettu. Myös taulukkopalkkoja ja euromääräisiä lisiä ja korvauksia korotetaan takautuvasti 3,4 prosentilla 1.1.2023 alkaen.

Sopimuskauden toinen palkankorotus tulee voimaan joulukuun 2023 alusta. Tällöin henkilökohtaisia ja työehtosopimuksen taulukkopalkkoja sekä euromääräisiä lisiä ja korvauksia korotetaan 2,6 prosentilla.

Perhevapaita koskeva muutos tulee voimaan 1.5.2023.

Lisätietoja hiihtokeskusalan neuvotteluratkaisusta täällä.

Hiihtokeskusalan työehtosopimusta sovelletaan hiihtokeskusalalla toimivien yritysten palveluksessa oleviin työaikalain alaisiin toimihenkilöihin ja työntekijöihin, kuten mm. rinnetyöntekijöihin, lipunmyynti- ja välinevuokraamotyöntekijöihin, huoltotoimi- ja kenttähenkilöstöön sekä hiihdonopettajiin.

Ohjelmapalvelualalla 150 euron kertaerä ja seitsemän prosentin korotus

Ohjelmapalvelualalla työntekijöiden henkilökohtaisia tunti- ja kuukausipalkkoja ja taulukkopalkkoja korotetaan 3,5 prosentin yleiskorotuksella 1.5.2023 ja 1.1.2024. Samassa suhteessa korotetaan myös myöhäistä työajanlisää.

Lisäksi kesäkuun palkan yhteydessä maksetaan 150 euron kertaerä niille, joiden työsuhde on voimassa 1.6.2023.

Ohjelmapalvelualan työehtosopimuksen sopimuskautta jatkettiin 31.3.2025 saakka.

Lisätietoja ohjelmapalvelualan neuvotteluratkaisusta täällä.

Ohjelmapalvelualan työehtosopimuksen alaisissa töissä työskentelee Suomessa noin 600 työntekijää eri ohjelmapalvelualan yrityksissä esimerkiksi safarioppaina. Työehtosopimus ei koske esimerkiksi muusikkojen yms. esiintyvien taiteilijoiden välitystä mm. ravintoloihin.