Lakko - 11.04.2022 klo 16.09

Voiko työntekijä jäädä pois töistä ja saada palkkaa, jos lapsen koulu tai päiväkoti menee kiinni?

Kuva: Shutterstock

Kunta-alan työehtosopimusneuvottelujen vauhdittamiseksi on parasta aikaa käynnissä useita lakkoja ja muita painostustoimia. Niiden seurauksena PAMin jäsenelle voi syntyä tilanne, jossa hän ei pääse omalle työpaikalleen sen sulkemisen tai lapsen hoidon vuoksi.

Kunta-alan lakkojen ja muiden painostustoimien vaikutus palkanmaksuun riippuu siitä, onko oma työpaikka suljettu lakon vuoksi vai onko kyse siitä, että työntekijä ei pääse työpaikalle siksi, että lapsen päiväkoti tai koulu ovat kiinni.

Jos työntekijä tekee lakon alaista työtä, hän jää tietenkin lakkoon, vaikka olisi esimerkiksi PAMin jäsen.

Jos työntekijä joutuu jäämään kotiin lapsen hoidon vuoksi

Työntekijä voi jäädä kotiin, jos hänen läsnäolonsa on välttämätöntä vaikkapa pienen lapsen päiväkodin tai koulun sulkeutumisen vuoksi. Työnantajalla ei kuitenkaan ole tällöin palkanmaksuvelvoitetta.

Jos poissaolo on välttämätöntä, työntekijälle ei voi koitua siitä varoitusta tai muuta seuraamusta.

Jos lapsen päiväkoti tai koulu menevät lakon vuoksi kiinni, työnantajalla voi olla mahdollisuus vaihtaa vuoroa tai muutoin edesauttaa, että työntekijä pääsee työhön.

”Tällaisesta kannattaa yrittää sopia. Automaattista oikeutta olla pois töistä tällaisessa tilanteessa ei ole, joten tilanne on työnantajalle selvitettävä etukäteen”, vinkkaa PAMin neuvontapäällikkö Juha Ojala.

Jos poissaolo koskisi alle 10-vuotiaan sairaan lapsen hoitamista, tällöin tilanne olisi toinen. Työehtosopimuksissa on sovittu, että sairaan lapsen hoidon ajalta voi saada myös palkkaa muutamilta päivältä.

Jos työnteko estyy omalla työpaikalla

Jos työntekijän työnteko puolestaan estyy omalla työpaikalla jonkin toisen alan tai toisen yrityksen työntekijöiden tai työnantajien painostustoimien (esim. lakko tai työsulku) vuoksi, tässä tapauksessa palkka maksetaan enintään 7 päivältä. Osa-aikatyöntekijällä on myös oikeus palkkaan ja soviteltuun päivärahaan. Työtaistelulla ei saa olla yhteyttä työntekijän omiin työehtoihin tai työoloihin.

Jos työnteon estävä työtaistelu jatkuu yli 7 päivää, työntekijän pitää ilmoittautua TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Tämän jälkeen työntekijä voi hakea työttömyyspäivärahaa Palvelualojen työttömyyskassalta, joka maksaa tällöin hakijalle TE-toimiston lausunnon perusteella työttömyyspäivärahaa ilman karenssiaikaa.

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

030 100 630 klo 10-1H4

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme