24.10.2023 14:32

PAMin liittokokous käyntiin tänään – ”Koronakriisi ja hallituksen kaavailemat leikkaukset osuvat samoihin ihmisiin”

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen muistutti avajaispuheenvuorossaan koronakriisin iskeneen erityisesti palvelualojen työntekijöihin, joihin osuvat myös hallituksen suunnittelemat leikkaukset.

Palvelualojen ammattiliiton liittokokous käynnistyi tänään Jyväskylän Paviljongissa. Neljän vuoden välein järjestettävässä liittokokouksessa valitaan liiton puheenjohtaja, hallituksen puheenjohtajan henkilökohtainen varajäsen, hallitus ja valtuusto sekä päätetään tavoiteohjelmasta tulevalle nelivuotiskaudelle.

Liittokokous alkoi avajaistilaisuudella, jossa PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kertasi kulunutta neljää ja puolta vuotta. Siihen mahtui maailmanlaajuinen pandemia, Venäjän hyökkäys Ukrainaan sekä eduskuntavaalit ja hallituksen vaihdos.

”Koronavappuna 2020 pitämässäni puheessa sanoin, että kun tulee talouden tasapainottamisen aika, leikkaukset eivät saa kohdistua samoihin ihmisiin, joita kriisi nyt tölvii. (…) Työntekijät ovat kantaneet vastuuta ja luopuneet omista eduistaan. Jatkossa pitää taakkaa kantaa myös niiden, jotka ovat nyt päässeet vähemmällä.”

Näin on hänen mukaansa kuitenkin juuri käymässä: Orpon – Purran hallituksen leikkaukset ovat kohdistumassa juuri niihin samoihin ihmisiin, jotka kärsivät kriisistä: pienipalkkaisiin, pätkätyöntekijöihin, yksinhuoltajiin.

”Tukien leikkaukset eivät kuitenkaan hallitukselle riitä, lisäksi heikennetään irtisanomissuojaa, helpotetaan määräaikaisia työsuhteita ja heikennetään lakko-oikeuksia.”

Näillä toimilla hallitus on Rönni-Sällisen mukaan haastamassa koko suomalaisen sopimusyhteiskuntaa. Hän muistutti myös ammattiyhdistysliikkeen merkityksestä työmarkkinoiden heikoimpien puolustamisessa sekä rauhan ja demokratian tukemisessa.

”Autoritäärisissä valtioissa ammattiyhdistysliike ei lakkoile. Niissä maissa ei ole vapaata ammattiyhdistysliikettä, joka voisi järjestää poliittisia lakkoja valtaapitäviä vastaan. Ammattiyhdistysliikkeen heikentäminen ja lakko-oikeuksien kaventaminen ovat keinoja, jotka voivat myöhemmin osoittautua kohtalokkaiksi koko demokratian kannalta.”

”Tulevaa varten on pidettävä huoli siitä, että on luotu systeemit, jotka takaavat, ettei pandemian kaltaisissa tilanteissa pienipalkkaisten toimeentuloa romuteta”, sanoi Annika Rönni-Sällinen avajaispuheenvuorossaan.

”Yhteistyöllä saavutamme parhaimmat tulokset”

Liittokokouksen avajaistilaisuudessa puheen piti myös SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta, joka korosti omassa puheenvuorossaan tasapainon heilahtaneen työmarkkinoilla työnantajien eduksi.

”Tuskin koskaan ammattiyhdistysliikkeellä ja sen edustamilla työntekijöillä on ollut niin paljon pelissä kuin juuri nyt. Orpon-Purran historiallisen oikeistolainen hallitus on toimeenpanemassa historiallisen tasapainotonta hallitusohjelmaa.”

Hän korosti, että hallituksen ajamat heikennykset vaikuttavat paitsi yksilöihin, myös koko sopimusjärjestelmään ja sen tulevaisuuteen.

”Meillä SAK:laisella ay-liikkeellä on painava syy toimia. Vain ammattiyhdistysliikkeellä on voimaa ja kykyä panna kampoihin tälle hallitukselle ja niin me olemme jo tehneetkin. Ja teemme vastakin. (…) Jos me emme sitä tee, niin kuka sitten?” hän kysyi.

Eloranta kuvasi PAMia modernina ja jäsentensä etua tiukasti valvovana ammattiliittona, jolla on merkittävä rooli yhteistyön rakentajana SAK:n liittoperheessä.

”Solidaarisuus on meidän voimamme ja yhteistyöllä saavutamme parhaimmat tulokset”.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta piti puheen liittokokouksen avajaisissa.

Oman tervehdyksensä liittokokousväelle toi lisäksi Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto, joka korosti palvelusektorin merkitystä kasvukaupungin kehityksessä.

Puheiden lisäksi avajaisissa nähtiin useita paikallisten taiteilijoiden esityksiä. Avajaisten aluksi kuultiin kappale ”Elämän nälkä”, josta oman sovelluksensa tulkitsi rocksellisti Elias Kahila, Katri Ylander ja Markus Venehsalo.

Myöhemmin nähtiin liittokokouksen avajaisia varten räätälöity nimikkoteos ”Yhdessä Parempaa”. Kolmesta kappaleesta koostuvan teoksen taustalla oli Jyväskylä Sinfonian jousiryhmä sekä Jyväskylän tanssiopiston tanssiryhmä koreografi-tanssija Mimmi Salon johdolla.

”Teoksessa korostuivat PAMille ja liittokokoukselle tärkeät teemat. Tanssijat toivat esiin PAMin edustamien alojen moninaisuutta pukeutumalla eri ammattiryhmien mukaan”, kertoo tapahtumakoordinaattori Hanna Mursunen-Oikari.

Jyväskyläläinen rytmimusiikkiin keskittyvä Kipinät -sekakuoro esitti rauhan viestiä heijastavan ”Jäähyväiset aseille” -kappaleen puheiden lomassa sekä oman kappaleensa ”Valoa ja voimaa” avajaisten lopuksi.

Elias Kahila, Katri Ylander ja Markus Venehsalo esittivät kappaleen ”Elämän nälkä”

Yhdessä parempaa -nimikkoteos.

Jyväskylä sinfonian ja Jyväskylän tanssiopiston ryhmä esiintyivät yhdessä.

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto toi oman tervehdyksensä liittokokoukseen.

Kipinät -kuoro päätti avajaiset ”Valoa ja Voimaa” -kappaleeseen.

Teksti: Minna Raitapuro
Kuvat: Pasi Hakala ja Mika Nuorva