Artikkelit

16.02.2023 12:56

Työpaikan riidasta voi seurata iso lasku – ”Koskaan ei voi tietää, mitä työelämässä voi tulla vastaan”

Väärin perustein saadut potkut ja saamatta jääneet palkat ovat tyypillisimpiä riitojen aiheita palvelualoilla. Palvelualojen ammattiliitto PAMin neuvontapäällikkö Marja Salmivuori kannustaa hakemaan turvaa työelämään silloin, kun asiat sujuvat hyvin.

”Harva tulee ajatelleeksi, että voisi jonain päivänä tarvita apua työelämän lakiasioissa.”

Marja Salmivuori toimii työelämän riita-asioita ratkovien työsuhdeasiantuntijoiden päällikkönä Palvelualojen ammattiliitto PAMissa. Sen myötä työelämän nurjat puolet ovat tulleet hänelle tutuiksi.

”Tyypillisimpiä tapauksia palvelualoilla ovat väärin perustein saadut potkut eli perusteeton irtisanominen sekä maksamatta jääneet palkat eli palkkasaatavat”, Marja Salmivuori kertoo.

Suurin osa työriidoista ratkeaa osapuolten kesken sopimalla, mutta PAMin juristit vievät kymmeniä tapauksia vuosittain oikeuden ratkaistaviksi. Oikeusprosessit ovat keskimäärin pitkiä ja voivat kestää vuosia eri oikeusasteissa. Samalla niiden kustannukset voivat nousta jopa kymmeniin tuhansiin euroihin.

”Jos palvelualojen työntekijä vie asian itsenäisesti oikeuteen, riskinä on isot kustannukset. Oikeustapauksen häviäjän maksettavaksi tulee myös vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Ammattiliiton jäsenenä tätä riskiä ei ole, sillä jos liitto vie riidan oikeuteen, kattaa se myös kaikki kulut. Harvalla on varaa lähteä puolustamaan omia oikeuksiaan ilman ammattiliiton jäsenyyttä.”

Kotivakuutuksesta ei Salmivuoren mukaan ole myöskään työelämän turvaksi, sillä se harvemmin kattaa työsuhderiitoja.

”Moni havahtuu tarkastelemaan vakuutuksen ehtoja vasta silloin, kun työsuhteessa on jo syntynyt ongelmia. Siksi ammattiliiton jäsenyys tuo turvaa työelämään. Koskaan ei voi tietää, mitä työelämässä voi tulla vastaan”, Salmivuori muistuttaa.

Turvaa työelämään

Työelämässä kaikki ei aina mene putkeen. Palvelualojen ammattiliitto PAM tarjoaa yksityisten palvelualojen työntekijöille henkilökohtaista neuvontaa ja apua kaikissa työsuhteisiin liittyvissä kysymyksissä. PAMin työsuhdeasiantuntijat ja juristit tuntevat yksityisiä palvelualoja koskevat sopimukset ja lait, ja toimivat jäsenten tukena kaikissa työelämän tilanteissa.

Lue lisää ja turvaa työelämäsi jo tänään!

Avainsanat:

jäsenyys työsuhde