Artikkelit

27.10.2023 14:53

”Meillä kaikilla on yhteinen tavoite – parantaa työntekijöiden asemaa”

Daniel Sewornu osallistui PAMin liittokokoukseen ensimmäistä kertaa, kokeneelle kokouskävijä Seija Jaatiselle Jyväskylän kokous oli puolestaan viimeinen.

Yli 20 vuotta hotelli- ja ravintola-alalla työskennellyt Daniel Sewornu on työpaikallaan Helsingin Clarion -hotellissa usein se, jolta kysytään neuvoa työpaikan asioihin liittyen. Hän halusi laajentaa osaamistaan ja toimia liitossa aktiivisemmin, niinpä asettui viime keväänä ehdolle liittokokousedustajaksi ja suuntasi Jyväskylän Paviljongissa 24.-26.10. järjestettyyn liittokokoukseen.

Kokouksen aluksi uusia kasvoja riitti paljon, mutta liittokokousedustajien tutustuessa toisiinsa yhteisiä puheenaiheita löytyi.

—Pian kävi selväksi, että meillä kaikilla on yhteinen tavoite: parantaa työntekijöiden asemaa. Se toi osallistujat yhteen ja tunnelma tiivistyi, mitä pidemmälle kokous eteni, Daniel kuvaa.

Daniel Sewornu kertoo oppineensa liittokokouksen aikana paljon uutta liiton toiminnasta ja monista työelämäkysymyksistä.

Ensimmäistä kertaa lavalle ja liiton luottamustehtävään

Daniel Sewornulle liittokokouksesta jäi erityisesti mieleen kaksi kohokohtaa: oman puheen pitäminen kokousyleisön edessä sekä valinta PAMin valtuuston jäseneksi.

Vaikka hän on tottunut tapahtuman järjestäjä, puhujapönttöön kipuaminen yli 300-henkisen kokousyleisön edessä jännitti.

—Puhetta ei ollut paljon aikaa valmistella, joten puhuin kokemuksistani ihan spontaanisti ilman, että olin kirjoittanut puhettani ylös paperille.

Hän peräänkuulutti puheessaan työntekijöiden tasa-arvoista kohtelua ylenemismahdollisuuksista päätettäessä työpaikoilla.

—Ahkerien työntekijöiden panos ja osaaminen tulisi tunnistaa entistä paremmin ja työnsä hyvin tehneille tulisi tarjota mahdollisuuksia kehittyä urallaan eteenpäin. Siihen tulisi olla mahdollisuus kaikilla, huolimatta iästä, ulkonäöstä, sukupuolesta, sukulaissuhteista tai muista ulkoisista seikoista, hän sanoi.

Alun jännityksestä huolimatta puhe sujui lopulta hyvin ja Daniel sai siitä myös paljon positiivista palautetta.

—Se oli minulle iso asia ja tärkeä hetki.

Myöhemmin kokouksessa hänet valittiin myös PAMin valtuuston jäseneksi tulevalle kaudelle.

—Työntekijöiden kannattaa olla aktiivisia ja hyödyntää liiton monipuolisia palveluja, kuten koulutuksia. PAM on mielestäni liike (movement), johon kuka vain voi liittyä.

“Olemme kuin yhtä suurta perhettä”

Pitkään luottamustehtävissä toiminut Seija Jaatinen nautti liittokokouksen tunnelmasta. Ilmassa oli myös haikeutta.

Joensuulaiselle Seija Jaatiselle liittokokous oli kolmas ja samalla myös viimeinen. Hän on toiminut erilaisissa luottamustehtävissä lähes 30 vuotta, muun muassa oman ammattiosastonsa johtokunnassa, PAMin edustajistossa sekä kaksi viimeistä kautta PAMin hallituksessa. Nyt hänelle on tullut aika luopua monista luottamustehtävistään pikkuhiljaa ennen puolentoista vuoden päässä häämöttävää eläkkeelle jääntiä.

Sitä ennen hän halusi kuitenkin osallistua kokoukseen liittokokousedustajana ja jakaa osaamistaan eteenpäin kokoukseen ensikertaa osallistuneille edustajille.

— Kävimme lähtiessä läpi kokouksen kulkua ja askelmerkkejä. Oli ihana lähteä vielä kerran mukaan ja olla ensikertalaisten tukena.

Poikkeuksellinen aktiivisuus yllätti

Vaikka Jaatiselle on kertynyt paljon kokemusta aiemmilta vuosilta, hänet yllätti tällä kertaa kokousedustajien innokkuus liiton hallitus- ja valtuustopaikoille.

— Se on tosi positiivista, että innokkaita ehdokkaita oli nyt poikkeuksellisen paljon. Samalla tietenkin pettymyksiltäkään ei voinut välttyä, kun paikkoja ei millään kaikille halukkaille riittänyt.

Kokousjärjestelyt saivat Jaatiselta myös erityiskiitoksen.

—Tapahtuma oli erinomaisesti järjestetty!

Uusia ja vanhoja ystäviä ympäri Suomen

Yksi tärkeimmistä voimavaroista pitkän linjan ay-aktiiville ovat olleet liiton toiminnan kautta tulleet ystävät, uudet ja vanhat, joita hänelle on kertynyt ympäri Suomea. Jaatinen heitti Jyväskylässä haikein mielin hyvästejä, vaikka monen kanssa yhteydenpito jatkuukin myös tulevaisuudessa.

—Olemme kuin yhtä perhettä. Olen todella iloinen, että näiden liittokokouspäivien aikana sain tavata ystäviäni ympäri Suomen. Samalla on ollut haikeaa ja tunteet paljon pinnassa.

Hän jatkaa vielä luottamusmiehen tehtävässä omalla työpaikallaan sekä oman ammattiosastonsa puheenjohtajana sen aikaa, kunnes seuraajat löytyvät. Puolentoista vuoden päästä Jaatiselle tulee 50 vuotta täyteen työuraa Pohjois-Karjalan Osuuskaupassa ja hänen aikansa jättää kiireinen työarki taakse.

—Eläkkeelle lähdön koittaessa aion suunnata matkailuauton kanssa Lappiin ja nauttia luonnossa patikoinnista. Sitten ei ole enää kiirettä mihinkään!

Teksti: Minna Raitapuro
Kuvat: Hannu Jukola